Біологія

Глоткові щелепи дали змогу муренам-єхиднам харчуватися на суші

Досліди американських біологів продемонстрували, що мурени зірчасті єхидни здатні харчуватися на суші без використання для ковтання здобичі води, що робить їх унікальними. Значною мірою цьому вмінню сприяє наявність додаткової пари дуже рухомих щелеп, що розташовані в глотці тварин. Про це написали вчені в Journal of Experimental Biology.

Mark Rosenstein / iNaturalist

Чим мурени зацікавили вчених?

Більшість хижих риб здатні харчуватися тільки під водою. Вони захоплюють щелепами здобич, а тоді відкривають рота і втягують воду, що сприяє проштовхуванню їжі до стравоходу. Але для деяких риб властива інша стратегія харчування, обумовлена анатомічними особливостями. Приміром, мурени мають додаткову пару щелеп, які розташовані глибоко в горлі та називаються глотковими. Ці тварини не вміють ковтати, тому, схопивши здобич головними щелепами, підтягують до ротової порожнини додаткову пару щелеп, які теж хапають здобич та затягують її назад, штовхаючи до стравоходу.

На зображенні позначено глоткові щелепи мурени. Zina Deretsky, National Science Foundation (after Rita Mehta, UC Davis) / Wikimedia Commons

На зображенні позначено глоткові щелепи мурени. Zina Deretsky, National Science Foundation (after Rita Mehta, UC Davis) / Wikimedia Commons

Таке транспортування їжі, яке не покладається на наявність води, потенційно розширює можливості харчування мурен за межі водного середовища. Цьому сприяє також особлива витривалість цих риб до гіпоксії, що може забезпечити відносно тривале перебування в повітряному середовищі. І справді, є поодинокі свідчення про мурен, які полювали та поїдали здобич частково або й повністю висунутими з води. Але вченим дотепер був невідомим механізм, який дозволяє рибам так живитися. У питання внесли ясність біологи з Каліфорнійського університету в Санта-Круз.

Як вивчали тварин?

Науковці провели дослідження на сімох муренах виду зірчаста єхидна (Echidna nebulosa). Протягом шестирічного періоду вони тренували цих тварин забиратися на пандус на суші та хапати надану їм рибу. Однак жодна окрема мурена не навчалася понад вісім місяців.

Під час навчань дослідники спершу демонстрували рибі здобич в кількох сантиметрах над водою, а коли її голова з'являлася над водою та хапала її, вчені тягнули пінцетами їжу в бік пандуса, спрямовуючи туди ж єхидну. Коли тварини зрештою навчилися і виходили на пандус без втручання збоку, науковці почали записувати на відеокамеру процес харчування мурен. Так вони змогли проаналізувати рухи, які здійснює тварина, ковтаючи здобич.

Які результати дослідження?

Очевидно, дослідження підтвердило можливість мурен, принаймні зірчастих єхидн, ковтати здобич за межами водного середовища. Аналіз відеоспостережень вказує, що цей процес не надто відрізняється від того, який відбувається при поїданні здобичі мурен у воді. Щойно риба схопила свою їжу, вона відривала рота, щоб дати можливість підтягнутися глотковим щелепам та затягнути поживу назад. Поки що ці мурени єдині відомі науці риби, що здатні харчуватися на суші, не покладаючись на воду. Навіть земноводні стрибунові риби (Oxudercinae) для ковтання здобичі на суші використовують воду, яку зберегли у ротовій порожнині. Науковці вважають, що цій здібності єхид сприяють як сильно рухливі глоткові щелепи, так і видовжена форма тіла та здатність повертати голову в різні боки.

Муерна-єхидна захоплює їжу на суші. UC Santa Cruz / Youtube