Екологія

Глобальне потепління нагріло ночі сильніше за дні

Англійські вчені розрахували, що глобальне потепління не призводить до рівномірного нагрівання денної та нічної температури: їхній дослід показує, що на більшості земної поверхні ночі нагріваються сильніше, аніж дні. Це може мати суттєвий вплив на живу природу, вважають науковці. Дослідження опубліковане у журналі Global Change Biology.

Зростання концентрації парникових газів в атмосфері Землі призводить до критичного нагрівання планети. Ми знаємо, що деякі регіони у порівнянні з іншими особливо швидко зазнають змін через потепління. Наприклад, Арктика, згідно з нещодавнім дослідженням, навіть почала перехід до нового, теплішого клімату. Утім, нам мало що відомо про вплив цього явища на різницю денної та нічної температури. Зважаючи на те, що деякі організми можуть виконувати життєво важливі функції лише у певний час доби, порушення температурної різниці може загрожувати життю таких видів. Науковці з Ексетерського університету Англії дослідили це питання та виявили невтішні результати.

Дослідники відстежували погодинну температуру, хмарність, питому вологість та кількість опадів за період між 1983 та 2017 роками, щоб визначити різницю між підвищенням нічної та денної температури. Розрахунки вчених вказують на те, що ця різниця нагрівання середньорічної денної та нічної температури складає 0,25 градуса Цельсія на більш ніж половині земної поверхні. Хоча на деяких ділянках дні нагрівалися швидше за ночі, загальна площа регіонів, які сильніше нагрівалися вночі, була у два рази більшою.

Науковці пояснюють це асиметричне потепління значною мірою змінами у хмарному покриві. Його збільшення сприяє підтриманню денної прохолоди, але вночі хмари, навпаки, затримують тепло. На користь цієї гіпотези говорить і те, що в регіонах, де хмарний покрив зменшився, саме денна температура більше підвищилася.

Які це може мати наслідки?

Автори побоюються, що добова асиметрія нагрівання температури матиме суттєві наслідки для живої природи. Нічне потепління, як вони з’ясували, пов’язане із вологішим кліматом, а це має важливі наслідки для росту рослин та взаємодії тварин. Натомість підвищення денної температури пов’язане із сухішими умовами, які на додачу до загального потепління збільшують вразливість видів до теплового стресу та зневоднення. Очевидно, найгіршою ситуація буде для тих, які активні лише протягом дня або ночі.