Біологія

Гіфи різних грибів продемонстрували різну тактику зростання в лабіринті

Шведські дослідники показали, що гіфи грибів мають свої особливості зростання в ґрунті залежно від виду. Про це дізналися вчені, коли прослідкували за зростанням гіфів різних видів грибів крізь силіконовий лабіринт. Дослідження оприлюднене у журналі The ISME Journal.

Частина лабіринту з пророслими у ньому гіфами гриба. Kristin Aleklett Kadish / Lund University

Що вивчали вчені?

Гриби ми зазвичай уявляємо як оті шляпки на ніжках, із яких можна готувати смачні страви. Хоча це тільки їхні плодові тіла, а головна частина тіла часто розташовується під землею і невидима для нас. Грибниця, або міцелій, є вегетативним тілом справжніх грибів, яке має вигляд мікроскопічних розгалужених ниток, гіфів, діаметром усього кілька мікрометрів. Ці гіфи є дуже рухомими структурами та можуть реагувати на зміни навколишнього середовища. Зростаючи у пористих ґрунтах, грибам необхідно орієнтуватися у просторі, щоб якнайкраще діставатися нерівномірно поширеного джерела поживи. Але вченим небагато відомо про цей процес, частково тому, що вивчати зростання міцелію в ґрунті не те щоб дуже зручно. Тож вчені з Лундського університету вирішили піти іншим шляхом та зімітували природний процес зростання грибів у лабораторних умовах.

Яке дослідження вони провели?

Підземне середовище для грибів науковці замінили на силіконову конструкцію. По суті вона виглядала як маленький силіконовий лабіринт із розгалуженими каналами, які нагадують різнорідність ґрунту в природі. Загалом у будові лабіринту виокремили чотири секції, що відрізнялися між собою структурою порожнин. У першій частині розташовувалися прямі канали різної ширини, у другій канали були шириною 10 мікрометрів, але були кутовими, третя секція мала вигляд з’єднаних у багатокутники каналів із розширеннями, а четверта містила порожнини у вигляді геометричних фігур, де грибниця мала долати перешкоди для просування вперед.

Силіконовий лабіринт для грибів. Kristin Aleklett Kadish / Lund University

Відтак вчені перевірили, як зростатимуть гіфи різних видів грибів у лабіринті.

Що з’ясували науковці?

Вчені кажуть, що гриби поводилися дуже по-своєму поки зростали в лабіринті. Через унікальні тактики автори дали їм імена солдатів, марафонців або змій. Солдати отримали свою назву тому, що схильні із зусиллям і швидко зростати, долаючи перешкоди на своєму шляху, однак не заходили далеко в глибину лабіринту. Марафонці натомість могли доволі далеко прорости, проте їм важко давалися перешкоди. А гіфи, яких віднесли до категорії змій, звивалися та легко обходили різні перепони. Деякі види грибів просто зупинялися в рості, якщо натикалися на шляху на різкий кут.

Так вчені вперше показали, що грибниці різних грибів можуть зростати різним чином, у залежності від виду, а не лише екологічних умов зростання в природі. Це знання може допомогти у вивченні того, як мікроскопічні структури ґрунту впливають на зростання гіфів, що знайшло би застосування у сферах сільського господарства.