Гарячий юпітер перетворив залізо на газ

ESA

За допомогою космічної обсерваторії «Хеопс» вчені дослідили екзопланету WASP 189 b, яка відноситься до класу гарячих юпітерів. Виявилося, що її атмосфера нагріта до температури 3435 кельвінів, за якої залізо, що присутнє на планеті, плавиться та перетворюється на газ. Відповідна стаття доступна у журналі Astronomy & Astrophysics.

Як вчені досліджували цю екзопланету?

Космічна обсерваторія «Хеопс» є першою місією Європейського космічного агентства, що присвячена вивченню вже знайдених позасонячних планет. Його запустили на 700-метрову висоту 18 грудня 2019 року. Перші наукові спостереження за допомогою апарату вчені провели наприкінці березня 2020 року. У якості однієї зі своїх початкових наукових цілей «Хеопс» спостерігав за надгарячим юпітером WASP 189 b. Для цього обсерваторія використала два методи. Перший і найпоширеніший інструмент, який застосовується також для пошуку екзопланет, включав аналіз транзиту об’єкта — як змінюється крива світла зірки, коли планета проходить перед нею. Також телескоп аналізував зміну кривої світла зорі, коли планета рухалася позаду неї. Поєднання цих двох методів дозволило вченим визначити розмір, форму та орбітальні характеристики екзопланети.

ESA

Що відомо про екзопланету?

WASP 189 b знаходиться на відстані 322 світлових років від Землі у сузір’ї Терезів. Виявилося, що ця планета у 1,6 рази більша за Юпітер і розташована у 20 разів ближче до своєї зірки, ніж Земля до Сонця. Через це WASP 189 b здійснює один оберт навколо неї за 2,7 земних днів. Ця зірка молода та дуже гаряча. Їй лише 730 мільйонів років, вона у 2,4 рази більша за Сонце і обертається так швидко, що сплющується на полюсах. Світило приблизно на 2470 кельвінів тепліше за Сонце, тож екзопланета WASP 189 b має температуру 3435 кельвінів. Залізо кипить при температурі 3135 кельвінів, отже метали, які присутні на планеті, плавляться та перетворюються на газ. WASP 189 b також незвичайна тим, що не знаходиться на орбіті поблизу екватора своєї зірки та обертається майже перпендикулярно до нього. Це говорить про те, що орбіта планети була змінена внаслідок взаємодії з іншою планетою або зіркою.

За допомогою подальших досліджень «Хеопса» вчені зможуть дізнатися більше про властивості атмосфер позасонячних планет.