Астрономія

Гарячий матеріал галактичного скупчення у різних діапазонах спектра. Фото

Телескоп Європейського космічного агентства XMM-Newton, японський телескоп «Субару» та американський Green Bank Telescope провели спостереження галактичного скупчення HSC J023336-053022. Це дозволило вивчити різні компоненти структури, включаючи темну матерію та газ всередині скупчення. Дослідження показало, що два менших скупчення всередині HSC J023336-053022 переживають зіткнення, яке нагріває внутрішній газ до 400 мільйонів градусів за Цельсієм. Інформація про світлину доступна на сайті ESA.

Радіоспостереження: GBT Green Bank Observatory / National Science Foundation (NSF); Оптичні спостереження: Subaru Tele-scope, National Astronomical Observatory of Japan / HSC-SSP collaboration; Рентгенівські спостереження: European Space Agency (ESA) / XMM-Newton / XXL survey consortium

Що таке галактичне скупчення?

Скупчення галактик є найбільшими гравітаційно зв’язаними об’єктами у Всесвіті. Вони складаються з темної матерії, іонізованого внутрішнього газу та галактик. Галактичні скупчення можуть переживати зіткнення та формувати більші скупчення. Під час цього процесу їхні різні компоненти будуть поводитися по-різному. Завдяки технічному прогресу, скупчення галактик можуть бути виявлені різними методами спостереження.

Що зображено на світлині?

Зображення демонструє скупчення HSC J023336-053022, розташоване на відстані 4 мільярдів світлових років від Землі. Телескоп «Субару» зафіксував світло від зірок скупчення, XMM-Newton спостерігав гарячий газ із високою густиною всередині структури, а Green Bank Telescope дослідив газ із високим тиском з високою роздільною здатністю. Астрономи також змогли зробити висновок про розподіл невидимої темної матерії, проаналізувавши спотворення форм фонових галактик на зображенні телескопа «Субару». Дані для цих чотирьох компонентів були об’єднані, щоб створити загальну картину скупчення. Окремі галактики всередині структури відображаються помаранчевим кольором, темна матерія — синім, газ всередині скупчення — зеленим та червоним. Два синьо-фіолетових кола по обидва боки від центру зображення позначають розташування двох підкластерів у HSC J023336-053022, які повільно рухаються назустріч одне одному. Це сприяє ударному нагріванню газу всередині скупчення до 400 мільйонів градусів за Цельсієм.

Про що дозволила дізнатися світлина?

Результати показують, що спочатку газ всередині скупчення мав температуру близько 40 мільйонів градусів, а енергія, що виділяється при зіткненні, місцями підвищила її вдесятеро — до 400 мільйонів градусів. Це приблизно в 27 разів гарячіше за ядро Сонця. Такі дані узгоджуються з чисельними моделюваннями зіткнень галактичних скупчень.