Астрономія

Фото. Туманність Abell 78 у об’єктиві «Габбла»

«Габбл» створив детальне зображення планетарної туманності Abell 78, що розташована на відстані 5 тисяч світлових років у сузір’ї Лебедя. Інформацію про це можна знайти на сайті NASA.

ESA/Hubble & NASA, M. Guerrero

Що зафіксував «Габбл»?

Планетарна туманність Abell 78 знаходиться у сузір’ї Лебедя на відстані 5 тисяч світлових років від Землі. Вона має незвичайну особливість: слабкий зовнішній ореол, що складається переважно з водню, і яскраве внутрішнє еліптичне кільце, у якому переважає гелій. У її центрі знаходиться білий карлик. Хоча його ядро перестало спалювати водень і гелій, термоядерний відтік з його поверхні викидає матеріал з високою швидкістю. Такі викиди створюють ударні хвилі та перемішують старий матеріал, утворюючи філаменти та внутрішню оболонку неправильної форми навколо центральної зірки.

Як утворюються туманності?

Зірки, маса яких складає від 0,8 до 8 мас нашого Сонця, вичерпавши ядерне паливо у своїх надрах, руйнуються та перетворюються на білих карликів — гарячі рештки із високою густиною. Але перш ніж це станеться зірка скидає зовнішні шари свого матеріалу, утворюючи складну хмару газу та пилу — планетарну туманність. Такі об’єкти доволі поширені, вони грають важливу роль у хімічній еволюції галактик та мають безліч складних форм, що робить їх привабливими для астрофотографів.