Дайджест

«Габбл» продовжив спостереження, бджоли увімкнули сигналізацію на шершнів, а коти відреагували на «телепортацію» господарів

Цього тижня розповідаємо, як росте ризик виникнення депресії через забруднене повітря, як росте рівень пластику в океанах через пандемію, а також як ростуть сумніви в успіхах італійського експерименту з пошуку темної матерії DAMA. Про бджолину сигналізацію проти шершнів, як восьминоги знову виявилися не тим, чим здавалося, а також про реакцію котів на телепортацію господарів — у нашому традиційному дайджесті

«Габблу» повернули одну з камер і він продовжив роботу

25 жовтня NASA вкотре за 31 рік роботи космічного телескопа «Габбл» приймає рішення перевести його у безпечний режим — його наукові інструменти втратили синхронізацію. І поки команда шукає причин збою, вони вирішили запустити одну з камер телескопа, яка найменше вразлива до збоїв, з якою «Габбл» продовжив спостереження.

Ризик виникнення депресії виріс у забрудненому повітрі

Тривалий вплив забрудненого повітря у взаємодії із генетичними факторами призвів до депресивних розладів. Таких висновків дійшли вчені, отримавши результати МРТ-сканування 352 жителів Пекіну — міста з сильно забрудненим повітрям. У тих з добровольців, хто мав генетичну схильність до депресії, спостерігалося посилення негативного впливу забрудненого повітря на роботу асоційованих з депресією нейронних мереж.

Також люди, які протягом місяців жили під впливом високого рівня мікроскопічних частинок пилу, мали гірші результати тестування на міркування, розв'язання проблем та робочу пам'ять.

Пандемія принесла понад 8 мільйонів тонн пластикового сміття

З початком пандемії COVID-19, як ніколи раніше виріс попит на пластикові маски, рукавички, захисні щитки та інші засоби особистого захисту. І комп'ютерна модель, що включила 193 країни, показала, що його рівень станом на серпень 2021 склав приблизно 8,4 мільйона тонн пластикового сміття. 26 тисяч тонн цього пандемічного пластику вже потрапило в океани і, на думку вчених, до кінця століття майже 30 його відсотків опиниться на морському дні.

Восьминогів одного виду довелося розділити на два

Пара австралійських вчених засумнівалися в одному з видів восьминогів, які живуть на північно-східному та південно-західному узбережжях Австралії — O. tetricus. Досі вважалося, що єдине, що їх розділяє — дві тисячі кілометрів океану. Втім, штрихкодування ДНК 11 самців та 14 самок восьминогів O. tetricus із трьох різних регіонів австралійського узбережжя вказало, що східну популяцію слід відділити.

Вона має більше присосок на щупальці, доволі явні генетичні відмінності, а відтепер і нову назву — Octopus djinda, що можна перекласти як зірковий восьминіг.

Восьминоги, коли вчені знову не розібралися з їхньою таксономією / GIPHY

Шлях до нових антибіотиків відшукали у людському тілі

Вчені просканували сукупність усіх білків, що здатні створювати наші тіла, та відшукали понад дві тисячі із невідомою раніше протимікробною дією. 55 з них синтезували окремо у лабораторії та випробували на патогенах на кшталт кишкової палички і золотистого стафілокока. Так більше половини з них проявили антимікробну активність стосовно щонайменше одного із бактеріальних патогенів. Ефективність пептидів як нових антибіотиків підтвердилася й на мишах — заражені шкірною інфекцією вони вилікувалися без побічних ефектів.

Супутник Плутона пролив світло на його темну сторону

Ще коли Плутон вважався планетою, йому назустріч відправився апарат New Horizons, щоб дослідити вже карликову планету і її супутника Харона. І 2015 року New Horizons максимально наблизився до системи, надіславши на Землю знамениту світлину Плутона з його «серцем» в області Томбо.

Втім, цю частину планети освітило Сонце, а от зворотна, на якій на той час настала зиму, лишилася у тіні. Але вченим вдалося реконструювати її зображення завдяки супутнику Плутона Харону. Відбивши від Сонця світло, подібно тому, як це робить наш Місяць, він освітив темний бік планети і допоміг знайти на ньому незвично яскраву область, а також свідчення нещодавньої зміни пори року на планеті.

Темна сторона Плутона, оточена яскравим кільцем сонячного світла, розсіяним туманом в його атмосфері. Tod R. Lauer et al. / The Planetary Science Journal, 2021

Фізики знову не знайшли темну матерію. Цього разу у Південній Кореї

Ще одна колаборація вчених, але вже з Південної Кореї, вирішила повторити успіх італійського експерименту з пошуку темної матерії DAMA. DAMA понад 20 років публікує дані про знайдені вімпи — частинки-кандидати на перенесення темної матерії, якої у Всесвіті вистачає, але яку ми не можемо побачити.

Південнокорейський експеримент COSINE-100 майже нічим не відрізняється, окрім як знаходження на глибині 700 метрів та публікації і проміжних результатів, окрім річних модуляцій сигналу. Так за більш як півтора року команді COSINE-100 не вдалося побачити жодного статистично значущого сигналу, який би вказав на шукану частинку.

Котів здивувала «телепортація» господарів. А інших котів — ні

Вчені підтвердили вміння котиків орієнтуватися на звук, щоб визначити, де зараз знаходиться їхній господар. З'ясувалося, що тварини стежать за вашими переміщеннями, прислухаючись до голосу. А тому їх доволі здивує, якщо спочатку ваш голос прозвучить з однієї локації, а за пару секунд уже з іншої, несподіваної локації, у яку ви не могли фізично переміститися.

Втім, до інших котів або звуків неживих предметів такої уваги тварини не приділяють і у цьому випадку так звана «телепортація» їх зовсім не бентежить.

Ми могли б пошукати гіфку зі здивованим котиком, але чи є різниця, якщо в одній новині поєднані телепортація і котики? GIPHY

Бджоли покричали за нападу шершнів і увімкнули сигналізацію

Головним природним ворогом бджіл є шершні і вченим вдалося підслухати, як вони на них реагують у разі небезпеки, щоб консолідуватися для боротьби. Вони проаналізували 29 985 сигналів бджіл та з'ясували, що у разі ризику атаки шершнів, бджоли реагували сигналізацією.

Найбільший «галас» здіймали комахи, коли на них нападали робочі шершні, причому використовуючи різні типи віброакустичних сигналів. За словами вчених, антихижацькі сигнали мають акустичні ознаки сигналів тривоги, криків страху та панічних вигуків у приматів, птахів та сурикатів

Людський мозок не вписався у закономірності мозку інших ссавців

Вчені дослідили мозкові клітини десяти видів тварин та помітили у них енергоощадливе рішення щодо функціонування мозку. Так, зі збільшенням об'єму мозку та нейронів, зростає щільність іонних каналів у їхніх мембранах, що допомагає витримувати оптимальну їхню кількість та не витрачати зайвої енергії для їхнього функціонування.

Втім, на людей така економія не поширилася і у нас, навпаки, щільність іонних каналів у великих нейронах виявилася суттєво меншою на одиницю об'єму кори, а не більшою. І на думку науковців, саме це могло забезпечити кращу ефективність людського мозку.

Пірамідальні нейрони (зліва направо) тхора, морської свинки, кролика, ігрунки, макаки і людини. Lou Beaulieu-Laroche et al. / Nature, 2021