Астрономія

«Габбл» дослідив галактики-джерела швидких радіоімпульсів

Телескоп «Габбл» дослідив в ультрафіолетовому та інфрачервоному діапазоні вісім галактик, з яких походять швидкі радіоімпульси, у тому числі й повторні. Дослідники виявили, що п’ять із них мають чітку спіральну структуру в інфрачервоному випромінюванні, і що швидкі радіоспалахи у них походять зі спіральних рукавів. Препринт статті, прийнятої до публікацій у Astrophysical Journal, доступний на сайті arXiv.org.

Досліджувані галактики та середовища утворення швидких радіоімпульсів. NASA, ESA, Alexandra Mannings (UC Santa Cruz), Alyssa Pagan (STScI)

Що відомо про швидкі радіоімпульси?

Швидкі радіоімпульси, що тривають кілька мілісекунд і реєструються в основному на космологічних відстанях, вперше зафіксували у 2007 році. З того часу астрономи намагаються з’ясувати, що саме їх створює. Вважається, що вони пов’язані із магнітарами — нейтронними зірками із особливо сильним магнітним полем. Це підтверджує і виявлення подібної активності від магнітару SGR 1935 + 2154, розташованого у нашій галактиці. Однак невідомо, чи усі позагалактичні події швидких радіоімпульсів можна пов’язати з цим типом нейтронних зірок, тим більше що ці спалахи проявляють різноманітні властивості. Цілком можливо, що існує кілька механізмів для створення такого явища. Зокрема, близько 5% цих спалахів є повторюваними. Щоб визначити, як вони можуть утворюватися, важливо з’ясувати, у яких областях галактик вони формуються, адже у різних частинах галактик існують різні популяції зірок.

Що аналізували астрономи?

За допомогою телескопа «Габбл» дослідники проаналізували вісім галактик, з яких походять швидкі радіоімпульси, у тому числі й три повторюваних. Їх вивчили в ультрафіолетовому та інфрачервоному діапазонах. У результаті науковці змогли вивчити середовище всередині цих галактик, у яких утворилися швидкі радіоімпульси.

Астрономи виявили, що п’ять з восьми галактик, у яких відбувалися швидкі радіоімпульси, мають спіральні рукави, і саме з цих областей походять спалахи. Втім, вони утворювалися не у найяскравіших регіонах рукавів, тобто не у найбільш активних. У таких ділянках розміщуються старі, помірно масивні та низькомасивні зірки. Довгі гамма-спалахи та надяскраві наднові трапляються у яскравіших регіонах галактик. Крім того, галактики з повторюваними радіоімпульсами мали нижчі зоряні маси і вищі показники утворення зірок, ніж ті, у яких відбувалися одиночні радіоімпульси. Дослідники також дійшли висновку, що основний канал-попередник швидких радіоспалахів не пов'язаний з наймасивнішими зірками або з такими подіями як злиття нейтронних зірок.