Медицина

Функції сну виявилися залежними від віку

Американські вчені виявили, що функції, які виконує сон, можуть змінюватися із віком. Результати їхнього дослідження показують, що у ранньому дитячому віці призначення сну полягає головно у формуванні та реорганізації синапсів, а потім різко змінює свою функцію та відіграє роль відновлення, пишуть дослідники у статті журналу Science Advances.

Навіщо потрібний сон?

Сон є для людей життєво важливою потребою, як їжа або вода. Тож, зважаючи на те, що ми близько третини життя спимо, він повинен виконувати якусь дуже важливу функцію в нашому організмі. Хоча вже проведено багато досліджень, ми ще багато чого не знаємо про призначення сну. Дві головні теорії для пояснення сну зосереджуються на його ролі для відновлення мозку, щоб запобігти пошкодженням, та реорганізації його синапсів задля кращої здатності до навчання. Нове дослідження вказує на правдивість їх обох.

Як проводили дослідження?

Вчені зібрали наявну інформацію про активність та розмір мозку і тривалість сну, властиві для різних вікових груп. На основі цього вони побудували модель, яка демонструє, як ці показники змінюються під час нашого дорослішання. Це дало змогу перевірити різні гіпотези, змінюючи значення змінних.

Які закономірності виявили?

Науковці з’ясували, що здебільшого пов’язана з навчанням мозкова активність відбувається під час фази сну швидких рухів очей, або REM-сну. Він характеризується зростанням синапсів та їхньою реорганізацією і, схоже, цей процес є найважливішою функцією сну у дітей приблизно до двох з половиною років. Після цього віку під час сну у нашому мозку переважають процеси відновлення та очищення. Цікаво, що перехід від однієї функції до іншої не є поступовим, а доволі різким, зазначають науковці. Приблизно той самий час діти починають довше спати вночі та стрімко починають розвиватися, наприклад, зір та мовлення.

Але автори статті наголошують на необхідності проведення додаткових досліджень, які могли би підтвердити їхні результати.