Фотокаталізатор зменшив кількість амілоїдних бляшок у мозку мишей

Японські науковці показали в дослідах на мишах можливість застосування фотокаталізатора для очищення мозку від бета-амілоїдних бляшок, які характерні для хвороби Альцгеймера. Вчені ввели молекулу в мозок мишей, подіяли на неї світлом і це призвело до руйнування скупчень токсичного амілоїду та зменшення загальної кількості його бляшок, йдеться у статті журналу Brain.

Бета-амілоїдні бляшки на нейронах. Juan Gaertner / Shutterstock

Як дійшли до такого результату?

Хвороба Альцгеймера, яка проявляється зниженням когнітивних здібностей у літніх людей, дуже поширена в людській популяції. І хоча вона одна з недуг, які найбільше вивчаються вченими, багато в чому все ще залишається незрозумілою, а варіанти лікування, які можуть запропонувати лікарі пацієнтам, дуже обмежені. Поки що головними чинниками, пов'язаними з хворобою Альцгеймера, вважають накопичення в головному мозку бляшок білка бета-амілоїду та нейрофібрилярних клубків тау-білка. Тож одним із потенційних методів лікування розглядають створення ліків, які ці токсичні білки могли б знищувати. Деякі вчені пропонують націлюватися на бета-амілоїд за допомогою імунотерапії, застосовуючи антитіла до нього. Проте ефективність цього підходу теж виявилася обмеженою, через що пошуки лікування все ще тривають. Дослідники з Токійського університету в новій роботі описали потенційну терапію хвороби Альцгеймера за допомогою світла.

Як це працює?

Під час попередніх досліджень ця команда науковців розробила молекулу з потенціалом до знешкодження бета-амілоїду. Ця сполука по суті є фотокаталізатором, яка під впливом світла приєднує атоми кисню до амілоїду і цим наче розбиває бляшки. Утворені фрагменти амілоїдних бляшок потім можуть підхопити та ліквідувати імунні клітини мозку. Але тоді вчені не перевіряли, наскільки ефективною може бути технологія у живому організмі.

У новому дослідженні науковці провели випробування фотокаталізатора на модельних мишах хвороби Альцгеймера. Піддослідним тваринам ввели досліджувану речовину ін'єкцією безпосередньо в мозок, а потім освічували його за допомогою спеціального зонда по тридцять хвилин щодня протягом тижня. Після цього мозкові тканини мишей детально дослідили.

Що стало з мозком мишей?

Автори зазначають, що після застосування фотокаталізатора у мишей суттєво зменшилася кількість бета-амілоїду в головному мозку. Наступні дослідження на людських мозкових тканинах від пацієнтів з хворобою Альцгеймера також підтвердили дієвість та можливість у майбутньому провести дослідження на людях. Однак перш ніж це можна здійснити, необхідно провести додаткові випробування. Вчені планують вдосконалити технологію, щоб можна було впливати світлом на мозок менш інвазивно, через череп. Крім цього, необхідно впевнитися, що її використання безпечне і справді допомагає позбутися симптомів деменції.

Якщо подальші експерименти теж будуть успішними, то у нас може з'явитися альтернативна терапія не тільки хвороби Альцгеймера, а й інших захворювань, пов'язаних із накопиченням бета-амілоїду в мозку.