Дайджест

Електростимуляція мозку для самоконтролю, глибина Великої червоної плями Юпітера та успіх камуфляжу панд

Цього тижня до нашої традиційної збірки потрапили панди, чорно-біла шерсть яких виявилася відмінним маскуванням в умовах китайських лісів. Також собаки, які нахиляють голови, щоб краще нас розуміти. І звичайні хатні мухи, про стосунки із паразитами яких у двох словах розповісти складно. Ці та інші новини тижня — у дайджесті.

Прямоходіння змусило дітей розвертатися при пологах

У людей найменш пристосовані для народження дітей родові шляхи, порівняно з іншими приматами — навіть у найближчих наших родичів гомінідів вони добре підлаштовані під розміри плода. Втім, з'ясувалося, що пов'язані зі звуженням тазу складнощі пов'язані із нашим прямоходінням.

Так, щоб нам було легше утримувати вертикальне положення, не відчувати зайвого болю у спині, а також зберігати стабільним тазове дно, яке підтримує внутрішні органи, еволюція звузила жінкам таз. Таким чином складна структура родового каналу, яка змушує плід при пологах розвертатися, є компромісом між можливістю народжувати, а також прямоходінням, здоров'ям внутрішніх органів і спини.

Велика червона пляма Юпітера виявилася глибшою

Головна дослідниця Юпітера — міжпланетна станція «Юнона» — принесла нові дані про найбільший атмосферний вихор Сонячної системи. Нові оцінки за допомогою мікрохвильового радіометра «поглибили» Велику червону пляму до 500 кілометрів, що на 300 кілометрів більше, ніж вважалося.

Також нові дані станції допомогли побачити, як з глибиною змінюються пояси і зони Юпітера. Вони витримують тиск до сотні бар і більше, а за цією «jovicline», змінюють свій характер подібно тому, як відбувається у земних океанах при переході між теплими водами біля поверхні та холодними водами на глибині.

Мозок по-різному відреагував на очікування погіршення і покращення

27 чоловікам і жінкам запропонували намаститися двома видами крему: один для усунення та інший для посилення больових відчуттів. Втім, у всіх них був звичайний вазелін, про що учасників не попередили. Їх вирішили використати для дослідження того, як мозок реагує на плацебо і ноцебо — позитивну і негативну дію препаратів, які насправді не мали жодної фармакологічної дії.

Так з'ясувалося, що для 24 відсотків, інтенсивність больових відчуттів відрізняється залежно від того, яким саме, на їхню думку, вони були намащені кремом. Втім, якщо дійсно це було не так, то от їхній мозок насправді почувався по-різному. Хоч плацебо та ноцебо пов’язані з однаковими зонами мозку, вони активують їх неоднаково.

Успіху хімічної еволюції у пробірці посприяла сама пробірка

Проведений ще 1953 року експеримент з перевірки можливості синтезу органічних сполук з неорганічних, який підтвердив можливість ранньої Землі зразку гадейського еона посприяти утворенню життя, міг і не вдатися. Наново повторений подібний експеримент, але без скляних пробірок, виявився невдалим — з метану, аміаку і водню не змогла утворитися жодна амінокислота.

Втім, у звичному для лабораторій боросилікатному склі, все знову вдалося. З'ясувалося, що на успіх вплинули виділені молекули діоксиду кремнію. На думку вчених — це аналог силікатів ранньої Землі, а отже чергове підтвердження теорії, що життя, яке ми знаємо зараз, виникло завдяки фізичним та хімічним реакціям і природному відбору.

Чорно-білість панд виявилася маскуванням

Шукаючи 15 великих панд на їхніх світлинах з лісів Китаю, вчені з'ясували, що їхнє контрастне чорно-біле забарвлення допомагає їм у маскуванні. І хоч одразу так не скажеш, чорно-біле хутро допомагає їм ховатися від тигрів, леопардів і гірських червоних вовків, які полюють на них. Чорні плями забезпечують маскування на фоні темних стовбурів дерев, білі зливаються з кольором листя і снігу, а півтони шерсті збігаються з кольором ґрунту, скелями, листям та затіненими ділянками фону.

Паразит змусив самців мух спаруватися із вже мертвими самками

Стосунки у паразитичного гриба Entomophthora muscae з мухами м'яко кажучи нездорові. У пошуках поживних речовин, паразит не просто розростається у тілі мухи, а змушує її залітати якнайвище, звідки він зможе якнайефективніше поширити свої спори далі. А щоб не розпилятися задарма, гриб змушує заражену комаху завмерти у незвичній для себе позі, яка найменше перешкоджатиме розсіюванню спор з її тіла.

Причому на цьому заходи для забезпечення свого розмноження у гриба не закінчуються, і він перетворює вже мертву муху на вкрай привабливу для інших, що провокує ще здорових особин з нею спаровуватися й так інфікуватися самим. Ми вирішили не ілюструвати цю новину, але якщо вам дуже цікаво, у якій позі гриб змушує завмерти муху — йдіть за посиланням.

Самки каліфорнійських кондорів розмножилися без участі самців

Насправді у тваринному світі досить поширена ситуація, коли самки відмовляються від допомоги самців у розмноженні і дають потомство із незапліднених яйцеклітин. Деякі види послуговуються цим постійно, деякі періодично. І періодичність може залежати від того, чи достатньо у популяції самців.

Втім, вочевидь, не для самок каліфорнійських кондорів. Вони протягом років утримувалися разом із фертильними самцями, але обрали розмноження шляхом партеногенезу, що є першим таким випадком.

Собаки нахилили голову, щоб краще розуміти людей

Дослідники поведінки собак дійшли висновку, що нахил голови у тварин під час спілкування з людиною може вказувати на обробку ними у мозку змістовних стимулів. Так вони схиляли голову у відповідь на слова, які вже були їм відомі, що, вочевидь, говорить про посилену уважність або пригадування, які допомагають краще розуміти хазяїна. Причому бік нахилів є виключно індивідуальною особливістю кожної собаки.

Самоконтроль вдалося покращити електростимуляцією мозку

Вчені вирішили перевірити можливість покращення когнітивного контролю — здатність контролювати свою поведінку відповідно до поставлених цілей — за допомогою електростимуляції. Для цього вони розробили алгоритм, який відстежує зниження когнітивного контролю та визначає, коли саме потрібна стимуляція. Вона

покращила успішність у вирішенні завдань, що оцінювали когнітивний контроль. Причому оскільки він гальмує автоматичні реакції, цей метод пропонують використовувати для лікування важких форм обсесивно-компульсивного розладу, депресії та залежностей.

Приблизно на такі роздуми вас наштовхує когнітивний самоконтроль / GIPHY