Електричних вугрів помітили під час групового полювання

Бразильські біологи описали здатність електричних вугрів до полювання зграями, що скоординовано атакують здобич електричними розрядами. Ці риби можуть збиратися в групи з понад сто особин, полюючи на зграї невеликих риб, зазначається в статті у журналі Ecology and Evolution.

Douglas Bastos / Science

Чому це дивно?

Групове полювання серед хижаків, коли кілька особин діє злагоджено для пошуку, відстеження та вбивства здобичі, є доволі поширеною тактикою. Відомим прикладом для багатьох може бути вовча зграя, яка може спільно нападати на одну велику здобич. Але якщо серед ссавців такий тип полювання поширений, то для риб це значно рідкісніше явище, яке зареєстроване лише для кількох видів. Подібну поведінку аж ніяк не пов’язували з електричними вуграми, яких вважали нічними одиночними хижаками, що генеруючи високовольтні розряди вражають обрану здобич. Але спостереження вчених з Національного інституту дослідження Амазонії змушує переглянути погляди на полювання цих тварин.

Що такого помітили науковці?

Під час експедиції до басейну Амазонки кілька років тому дослідники стали свідками дивного явища. В одній з невеликих водойм біля річки Ірірі електричні вугри Вольта (Electrophorus voltai) зібралися у групу з понад ста особин, щоб вполювати групу невеликих риб, переважно харацинових. Наступна експедиція підтвердила групове полювання у електричних вугрів.

Як вони полюють?

Більшу частину доби електричні вугри проводять на дні водойми, але під час заходу та сходу сонця вони збираються на мілководді групами. Тоді тварини починають плавати по великій кільцевій траєкторії, чим змушують невеликих рибок водойми скупчуватися на ділянці діаметром близько 12 метрів. Після цього зграя вугрів розпадається на групи по 2-10 особин, які по черзі починають завдати удари електричним струмом по здобичі. Вчені пишуть, що від цього вражені рибки вистрибували з води, але падали назад вже знерухомленими та готовими до легкого споживання вуграми. Весь процес полювання триває близько двох годин.

Раніше такої поведінки у електричних вугрів не спостерігали, і залишається багато відкритих питань стосовно неї. Так, вчені наразі не знають, наскільки поширеною є групове полювання у цих риб, за яких умов воно відбувається та як еволюціонувало. Подальше вивчення, зокрема генетичне, допоможе краще зрозуміти біологію електричних вугрів.

Збиратися в одну групу для підвищення шансів на успішне полювання можуть навіть представники різних видів тварин. Приміром, восьминоги можуть кооперуватися з деякими рибами, яких періодично б’ють із не зовсім зрозумілих причин.