Біологія

Електричні соми виявилися стійкими до враження електричним струмом

Німецькі дослідники показали в серії експериментів, що електричні соми Malapterurus beniensis стійкі не тільки до електричного струму, який самі виробляють, а ще й невразливі до ударів струму зовнішнього походження, наприклад, від електровудки. Але достеменний механізм цієї стійкості наразі незрозумілий, йдеться у статті в журналі Journal of Experimental Biology.

Norbert Wu / Minden Pictures

Що це за тварини?

Є риби, які можуть генерувати своїм тілом електричний струм. Це дає їм змогу ефективно добувати собі поживу та за потреби відлякувати ворогів. Першими на згадку можуть прийти електричні вугри, але насправді їх набагато більше. Деякі соми теж володіють такою здатністю. Соми з роду Malapterurus, названі теж електричними, можуть видавати до 300 вольтів струму і мешкають у тропічних водоймах Африки, зокрема басейні річки Ніл. Вони відомі людям своєю незвичайною поведінкою уже декілька тисячоліть, ще з часів Древнього Єгипту. Але всупереч давній історії їх спостереження, ми все ще досить мало про те, як впливають електричні ураження на самих сомів. Науковці з Байротського університету вирішили внести більше ясності у це питання та провели досліди з живими електричними сомами.

Як досліджували риб?

Спочатку дослідники помістили в один резервуар з водою двох риб — золоту рибку (Carassius auratus) та електричного сома (Malapterurus beniensis). У цей час вчені останнього зафіксували на місці та спонукали до продукування ударів струму легким почісуванням його хвостового плавника. В іншому акваріумі науковці використали комерційну електровудку, призначену для ефективного знерухомлення та наркотизації риби. В обох випадках роль золотої рибки полягала у презентуванні контрольної тварини, піддатливої до враження електричним струмом.

За реакцією риб на електричний подразник вчені слідкували через високошвидкісний відеозапис.

Що помітили дослідники?

В обох випробуваннях, коли струм генерувався сомом або ж електровудкою, золота рибка очікувано зазнавала помітних спазмів мускулатури. Але цього не відбувалося з сомами ні в одному з цих випадків. Ці результати продемонстрували, що м'язи електричних сомів не вразливі до ударів струму, але це ще не означає, що так само не зазнає впливу й нервова система, тож вони перевірили це в новому досліді. Вчені внесли електроди у воду для проведення струму у неї, а тоді почали спонукати сома до вироблення власної електрики. Якщо нервова система риби вражена, то сом не може це зробити. Однак, як і минулого разу, сом продемонстрував незвичайну стійкість до електричного струму.

Це дивне явище поки що немає пояснень механізмів його виникнення. Але науковці сподіваються, що наступні дослідження допоможуть розкрити природу стійкості цих сомів.