Біологія
Екологія
Біологія
Екологія

Екстракт із жиру мух пригнітив ріст небезпечних для рослин бактерій

Для боротьби з патогенними бактеріями рослин вчені пропонують використовувати екстракт із жиру личинок мух. Досліди in vitro показали високу ефективність добутих сполук для пригнічення росту п’яти поширених патогенів культурних рослин. Дослідження опубліковане у журналі Microorganisms.

Навіщо це вивчати?

Так само як тварини та люди, рослини теж хворіють на бактеріальні інфекційні захворювання. І якщо зараження набуває масового характеру серед сільськогосподарських культур, то це може призвести до значних збитків у агропромисловості. Так само як у людей для боротьби із бактеріями використовують антибіотики, для рослин є свої антибактеріальні препарати. Але проблема у нас, знову ж, спільна - антибіотики вбивають і корисних бактерій, а збудники хвороб поступово стають більш стійкими до дії препаратів, які врешті повністю перестають виконувати свою функцію. Через це вчені намагаються знайти альтернативу наявним антибіотикам. Вчені з Московського фізико-технічного університету вважають, що успішною заміною може стати речовина із личинок мух.

Як личинки допоможуть боротися із бактеріями?

Базуючись на попередніх дослідженнях, вчені обрали для вивчення мух чорних солдатів (Hermetia illucens). Ці комахи є поширеним видом мух, личинки яких багаті на білок та жир, тож їх часто розводять як корм для домашніх тварин, наприклад, птахів, рептилій чи риб.

Особливу увагу вчені звернули на жир личинок, який вичавлювали за допомогою пресу. Потім жир піддали дії органічного розчинника із води, метанолу та соляної кислоти, що дало змогу виділити понад 4 відсотки активних жирних кислот, які найбільше цікавили науковців.

Яка ефективність екстракту?

Дієвість добутої з жиру речовини дослідники перевірили на п’яти поширених видах фітопатогенів рослин, яких виростили в чашках Петрі: Xanthomonas campestris subsp. campestris, Pantoea agglomerans, Dickeya solani, Pectobacterium carotovorum subsp. carotovorum та Pectobacterium atrosepticum. Дослідження показало, що конкретні концентрації сполуки успішно пригнічують ріст шкідливих бактерій. Вчені кажуть, що його ефективність навіть вища, ніж у сучасних антибіотиків. При цьому екстракт є доволі стабільним і в умовах холодильника довгий час залишається активним. Звісно, перш ніж буде схвалено його масове використання потрібно провести додаткові дослідження, щоб зрозуміти механізм роботи речовини та можливі ризики.