Біологія

Ефективність залякувальної пози богомолів приписали ефекту несподіванки

Самка богомола Deroplatys sp. Dr James O’Hanlon / Phys.org

Міжнародна команда науковців виявила, що залякувальна поведінка богомолів, яка зазвичай полягає в прийнятті особливої пози, є сильно варіабельною навіть серед представників одного виду та залежить від конкретної ситуації. Вчені припускають, що в такий спосіб вони не дають хижакам змоги звикнути до поведінки та утримують ефект несподіванки, щоб останні не знали чого очікувати від жертви. Така тактика може забезпечувати комахам краще виживання, пишуть дослідники в статті, яка вийшла в журналі Proceedings of the Royal Society B.

Вчені з Австралії, США та Канади прагнули вияснити, як складна залякувальна поведінка проти хижаків, яка часто включає демонстрацію забарвлення, рухи кінцівками, крилами та щелепами еволюціонувала серед богомолів. Для цього вони вивчали поведінку та забарвлення в 58 видів богомолів, включно з 294 особинами 49 видів, які знаходяться в музеях.

Що дізналися вчені?

Виявляється, що навіть у межах одного виду богомоли схильні змінювати свою тактику залякування, поєднуючи різні типи поведінки або застосовуючи їх відповідно до обставин. Вчені пояснюють це тим, що варіабельність поведінки різних особин не дає змоги хижакам пристосуватися до них та передбачати наступні кроки богомола, отже збільшує захисну цінність залякувальної пози.

Науковці зазначають, що способи, завдяки яким комахи урізноманітнюють складність своєї поведінки, мають велику вагу, оскільки поведінкові ознаки легко змінюються, і схоже, що ця гнучкість може мати вирішальне значення в їхній еволюції.

Залякуюча поза богомолів. InsecthausTV / Youtube

Що ще треба з'ясувати?

У наступних дослідах вчені спробують дізнатися більше про те, яким чином богомоли досягають своєї варіабельності в поведінці, хоча збір необхідної кількості інформації про поведінку комах є непростим завданням. Іншим питанням, яке залишилося відкритим, є: чому взагалі хижаків відлякує дивна поведінка богомолів? Науковці припускають, що, можливо, є якась універсальна особливість сприйняття хижаків, яку комахи й використовують.