Біологія

Ефективність сирен можна пояснити вродженим сприйняттям вовчого виття

Чеські науковці проаналізували сигнал попереджувальної сирени та вовче виття і дійшли висновку, що ці звуки мають багато спільного. Вчені припускають, що ефективність сирен, які ми створили для попередження про надзвичайні ситуації, лежить в основі нашого вродженого настороженого сприйняття вовчого виття, яке розвинулося в процесі еволюції. Своїми розмірковуваннями вони поділилися в статті журналу Acta Biotheoretica.

Як це дослідили?

Науковці з Чеського агротехнічного університету порівняли декілька десятків записів вовчого виття із різними сиренами, що повідомляють про надзвичайні ситуації. Наприклад, звук автосирени швидкої допомоги або ті, що попереджають про торнадо. Одним із найважливіших компонентів, на яких зосередилися вчені, були початкова та завершальна частота сигналізацій, тобто як змінювалося звучання від початку до кінця.

Що з'ясували?

Дослідники повідомляють, що здебільшого звуки сирени сильно збігаються із вовчим виттям. Автори дослідження вважають, що вибір подібного на вокалізацію вовків попереджувального сигналу може бути не зовсім випадковим. Можливо, його ефективність полягає у нашому особливому сприйнятті вовчого виття, яке тварини розвинули як дієвий засіб комунікації на далекій відстані. Вчені припускають, що у людей під час еволюції могла розвинутися вроджена настороженість до завивань тварин, оскільки вони сповіщають про загрозу.

У такому разі сучасні сирени можуть використовувати ці особливості нашого сприйняття та акустичні властивості подібних звуків, завдяки яким вони ефективно передаються на великі відстані. Науковці зазначають, що вовки та собаки часто починають вити у відповідь на звуки сирени, що може свідчити про те, що тварини й самі сприймають два звуки подібними.

Яка користь із цього?

Вчені сподіваються, що їхня робота заохотить інших дослідників теж вивчати природні попереджувальні звуки. Вивченні того, як, наприклад, те ж вовче виття або гудіння шершнів чи шипіння змій сприймаються людиною, може призвести до створення нових ефективних звукових систем попередження.