Джет найвіддаленішого блазара сягає у довжину більше 1600 світлових років

Дослідники проаналізували найвіддаленіший із зафіксованих блазарів PSO J0309+27 із червоним зсувом z = 6 та виявили його яскравий одиничний джет завдовжки у 500 парсек (1600 світлових років). Також вчені підтвердили, що об’єкт дійсно належить до класу блазарів. Стаття про це доступна у журналі у журналі Astronomy & Astrophysics.

Що таке червоний зсув?

Хвилі випромінювання віддалених об’єктів змінюють свою довжину через прискорене розширення Всесвіту. Це явище називається червоним зсувом, і чим більше його значення, тим далі у просторі та часі знаходиться об’єкт. При значеннях червоного зсуву z = 6 Всесвіт існував близько 1 мільярда років, тобто його вік складав лише 7% від сучасного. Тоді тривала епоха реіонізації, коли перші джерела (включаючи активні ядра галактик) іонізували навколишній газ.

Що досліджували астрономи?

Існує особливий тип активних ядер галактик, що називається блазаром. Релятивістські струмені плазми, що вириваються з нього, спрямовані по прямій майже на земного спостерігача. Оскільки їхнє нетеплове випромінювання посилюється вздовж напрямку струменя, блазари дуже яскраві і помітні й на високих значеннях червоного зсуву. Це дозволяє вивчати популяцію активних ядер галактик протягом тривалого космічного часу. До відкриття PSO J0309+27 астрономам було відомо лише сім блазарів при z > 5, і найвіддаленіший з них мав значення червоного зсуву z = 5,47. PSO J0309+27 із червоним зсувом z = 6,1 є найвіддаленішим із зафіксованих блазарів. Він також є другим за яскравістю серед активних ядер галактик, що знаходяться при z > 6.

Spingola et al.; Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Дослідники не знайшли жодних доказів зустрічного джета, що вказує на те, що це активне ядро галактики спостерігається під відносно невеликим кутом, тобто PSO J0309 + 27 дійсно є блазаром. Вчені виявили яскравий релітивістський струмінь, що поширюється приблизно на 500 парсек, або 1600 світлових років, та розбитий на кілька підкомпонентів. Яскравісна температура, що характеризує інтенсивність випромінювання джета, становить 100 мільйонів Кельвінів.

активні ядра галактик