Астрономія

Дуже яскрава наднова вказала на вибух масивної зірки

Астрономи проаналізували багату на водень наднову ASASSN-18am, що відноситься до типу IIb, та оцінили її яскравість, масу кисню в ядрі і темпи розширення. У результаті вони вирахували, що такий вибух могла створити зірка з масою від 19 до 26 сонячних мас. Стаття про це надрукована у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Зображення наднової ASASSN-18am через 131 день після вибуху. Bose et al.

Що таке наднова типу IIb та які ще підкласи таких явищ існують?

Наднові, що походять від зірок, маса яких складає більше 10 мас Сонця і які зберегли значну кількість водню під час вибуху, класифікуються як наднові ІІ типу. На основі спектроскопічних і фотометричних властивостей таких наднових виділяють кілька їхніх підкласів. Так, спектри наднових типу IIb демонструють помітні лінії водню на ранніх стадіях, тоді як лінії гелію стають помітними через кілька тижнів після вибуху. Вважається, що воднева оболонка наднової за цей час частково розсіюється, так що розкривається її гелієве ядро. Основними механізмами живлення наднових ІІ типу є внутрішня енергія, зумовлена поширенням ударної хвилі у викидах, і розпад радіоактивного нікелю-56.

Крім того, протягом останнього десятиліття астрономи почали виділяти новий підклас — надсвітні наднові. Вони бідні на водень, а їхня яскравість під час піку становить менше мінус 20 зоряної величини, тобто вони значно яскравіші, ніж інші наднові. Також протягом останніх кількох років астрономи зафіксували кілька багатих воднем наднових з приблизно такою ж яскравістю. Певні конфігурації навколозоряного середовища можуть приховувати сильні лінії випромінювання від цих наднових та залишати лише слабкі спектроскопічні характеристики, пов’язані із взаємодією з цим середовищем.

Що досліджували астрономи?

Пікова яскравість наднової ASASSN-18am складала мінус 19,7 зоряної величини, що є проміжним значенням між звичайними і надсвітними надновими. Її зафіксували у галактиці WISE J163554.27+400151.8 в 2018 році. Відстань до неї складає 140 мегапарсек, або приблизно 457 мільйонів світлових років. Астрономи представили її детальне дослідження, починаючи від першого спостереження і до фази утворення туманності.

Дослідники виявили, що наднова швидко згасає. За своїми спектроскопічними властивостями вона належить до типу IIb, адже у ній присутній гелій. Однак за іншими ознаками ASASSN-18am відрізняється від інших наднових цього типу. Енергія, яка виділилася при цьому вибуху, також значно вища. Астрономи виявили, що її воднева оболонка поширювалася зі швидкістю 17 тисяч кілометрів на секунду. На основі яскравості дослідники вирахували, що маса кисню в її ядрі складає 1,7-3,1 мас Сонця, що відповідає вибуху зірки, маса якої у 19-24 разів більша за масу Сонця. Таким чином, ASASSN-18am належить до рідкісного типу багатих воднем і дуже яскравих наднових.

зоряної величини