Дослідження австралійського жалкого дерева виявило новий клас нейротоксинів

Жалкі волоски гімпі-гімпі. Institute for Molecular Bioscience, University of Queensland

Австралійські вчені описали отруту однієї з найотруйніших рослин - жалкого дерева, або гімпі-гімпі (Dendrocnide moroides). Дослідження отрути виявило цілий клас нових нейротоксинів, які спричиняють сильний і довготривалий біль при контакті з жалкими волосками на листках рослини. Відкриття опублікували в журналі Science Advances.

Що за отруйне дерево?

Австралія славиться своєю різноманітністю небезпечних тварин: змії, павуки, комахи, медузи, крокодили… Але австралійський континент є батьківщиною ще й для одних із найотруйніших рослин - жалких дерев, або гімпі-гімпі (Dendrocnide moroides), які є родичами кропиви. На їхніх листках зростають сотні жалких волосків, при контакті з якими їхня отрута спричиняє сильний тривалий біль та часто призводить до госпіталізації. Яка саме отрута відповідальна за виникнення таких відчуттів до цього часу було невідомо, але у свіжій статті дослідники з Університету Квінсленду нарешті детально це описали.

То яка в них отрута?

Науковці виявили цілу групу нових нейротоксинів, яких назвали гімпітидами, за назвою жалких дерев. За структурою ці речовини є невеликими пептидами, що складаються з 36 амінокислот. Вони мають тривимірну вузлоподібну структуру, яка нагадує отруту павуків і скорпіонів, та вражає ті ж больові рецептори.

Як діють ці токсини?

Результати дослідження на мишах дозволяють припустити основний механізм дії гімпітидів. Токсини приєднуються до натрієвих іонних каналів чутливих нейронів та спричиняють постійну активацію больових рецепторів. Це може пояснити, чому в деяких випадках люди можуть відчувати біль після контакту з рослиною навіть протягом місяців.

Відкриття науковців може сприяти розробленню кращого лікування вражених гімпітидами пацієнтів або призвести до винайдення нових препаратів для полегшення болю.