Палеонтологія
Екологія
Палеонтологія
Екологія

Дослідники реконструювали клімат раннього палеозою

Вчені проаналізували карбонатні відкладення пізнього кембрійського та раннього ордовицького періоду та реконструювали клімат того часу. Вони виявили потепління у пізньому кембрійському періоді, екстремальне тепло раннього ордовицького та охолодження на межі раннього і середнього ордовицького періодів. Стаття про це доступна у журналі PNAS.

Трилобіт з ордовицьких відкладень Шпіцбергена. Adam Jost

Що відбувалося на межі кембрійського та ордовицького періодів?

Інтервал від середини кембрійського періоду (521 мільйонів років тому) до початку ордовицького (485 мільйонів років тому) включає деякі найбільш значущі зміни в історії життя. Зокрема, на цьому проміжку часу відбулася велика подія ордовицької біодиверсифікації, коли різноманітних видів організмів стало більше, а потім пізнє ордовицьке масове вимирання — перше з п’яти великих вимирань.

Дослідники пропонують числені причинно-наслідкові зв’язки, що призвели до цих подій. Так, вчені встановили, що біодиверсифікація відбулася у відповідь на охолодження клімату та подальше послаблення фізіологічних стресових факторів, і що вимирання в кінці ордовика було пов'язане із зледенінням Гондвани. Вважається, що ці кліматичні зміни пов’язані з посиленим рухом літосферних плит, вулканізмом та / або силікатним вивітрюванням атмосферного вуглекислого газу, яке зменшило його кількість зменшилася. Еволюція та поширення ранніх наземних рослин також могли зіграти свою роль, змінивши динаміку вивітрювання силікатів. Втім, дані щодо клімату кембрійсько-ордовикцького періодів (541 - 443 мільйонів років тому) є обмеженими через рідкість карбонатних скам'янілостей, які зазвичай використовуються для реконструкції температур.

Замість скелетних карбонатних скам’янілостей дослідники вирішили використовувати карбонатні відкладення, щоб проаналізувати ізотопи кисню у них та зробити висновки про температури, що тоді панували. Ці відкладення поширені протягом усього досліджуваного інтервалу. Для своєї роботи автори аналізували зразки відкладень зі Шпіцбергену та Ньюфаундленду. Це дозволило оцінити глобальні кліматичні тенденції того часу.

Положення вивчених зразків у давнину (позначені зірочками). Samuel L. Goldberg et al

Вчені склали криву глобальних температур, яка продемонструвала пізнє кембрійське потепління, підвищені температури у ранньому ордовику, охолодження у середньому ордовицькому періоді, і, можливо, посилену мінливість клімату в епоху пізнього ордовика, що передувала заледенінню. Такі тенденції підтверджують і дані щодо змін у біорізноманітті.

Вчені вважають, що їхній метод можна використовувати для перевірки, складання та інтерпретації записів ізотопів кисню для інших часових інтервалів, у яких відсутні надійні біомінералізовані копалини. Зокрема, клімат докембрію залишається недостатньо визначеним.