Дієта павукоподібних мавп виявилася багатою на етанол зі стиглих фруктів

Американські науковці вперше продемонстрували в дослідженні, що плодоїдні мавпи регулярно споживають алкоголь разом із фруктами в основі свого раціону. У деяких піддослідних рівні метаболіту етанолу перевищували нормальні показники для людей, утім, поки що невідомо, як це впливає на їхній організм і поведінку. Результати, які можуть допомогти розібратися, чому люди мають схильність до алкоголю, опубліковані в журналі Royal Society Open Science.

Коата Джофруа тягнеться за соковитими плодами. Victoria Weaver / CSUN

Звідки у мавп алкоголь?

Жодна інша тварина не має такої тяги й шани до алкоголю, як людина. Звідки взялася ця схильність, наразі невідомо, але у вчених є кілька припущень. Гіпотеза «п'яної мавпи», наприклад, вказує, що все почалося ще в наших предків приматів, котрі харчувалися фруктами. Ідея основана на тому, що у фруктах природно виробляється етанол внаслідок ферментації цукру дріжджами, однак — лише в достатньо зрілих та поживних плодах. Тому мавпи могли використовувати запах етанолу як індикатор стиглості плодів та значної кількості в них цукру — основного джерела енергії. А оскільки етанол ще й має психоактивну дію та викликає задоволення, то це додатково могло спонукати наших предків віддавати перевагу стиглим і навіть перестиглим плодам. Тож те, що колись могло допомагати отримувати цінні калорії, зараз може бути причиною пов'язаних із надмірним уживанням алкоголю захворюваннями та передчасними смертями.

Багатьох сучасних приматів вже заставали за споживанням алкоголю. Зокрема, гривети (Chlorocebus aethiops) випивають створені людиною спиртовмісні напої, а шимпанзе (Pan troglodytes) — ферментований людиною пальмовий сік із концентрацією етанолу до 6,9 відсотка. Між тим, немає якісних даних про те, як і скільки спирту вживають плодоїдні примати. Розбиралися у цьому антропологи та біологи Каліфорнійських університетів у Берклі та Нортриджі з допомогою коат Джофруа (Ateles geoffroyi).

Хто ці коати і чому їх обрали для дослідження?

Коати Джофруа — це примати із родини павукоподібних мавп, що населяють Центральну Америку. Дієта тварин складається переважно зі стиглих фруктів, тому вони підходять для вивчення того, скільки етанолу з їжею споживає плодоїдний примат. А ще ці мавпи мають чудовий нюх, зокрема до спиртів, який могли б використати для пошуку стиглих фруктів.

У рамках цієї роботи досліджували коат на острові Барро Колорадо, який розташувався по центру Панамського каналу. Спостереження провели між червнем та вереснем, коли дозрівають плоди жовтого момбіну (Spondias mombin) — дуже соковиті та з високим вмістом вуглеводів (до 40 відсотків сухої ваги), що робить їх придатними для спиртової ферментації. Вчені зранку до вечора стежили за коатами на деревах та збирали плоди момбіну: ті, що їх мавпи викинули, а також ті, що були недоїденими й упали. Додатково кілька стиглих момбінів зібрали з місць, де коат поблизу не було. Зібрані фрукти віднесли в лабораторію, де проаналізували на вміст цукру та спирту за допомогою рефрактометра зі шкалою Брікса та спектрометрії в ближньому інфрачервоному діапазоні, відповідно. Дослідникам також вдалося зібрати для аналізу сечу піддослідних, щоб з'ясувати, скільки ж вони споживають алкоголю. Її аналізували за допомогою методів, розроблених для тестування людської сечі, з оцінюванням рівнів двох метаболітів етанолу — етил глюкуроніду та етил сульфату.

Скільки цукру й алкоголю у дієті мавп?

У всіх фруктах, що їх частково з'їли коати, було достатньо алкоголю для виявлення вченими. Результати показують, що концентрація спирту варіювала між 1 та 2 відсотками. Приблизно стільки ж містилося у добре зрілих плодах, що їх відібрали «на око» самі науковці. Вміст цукру у плодах, що їх відкинули або частково з'їли мавпи, слабко позитивно корелював із вмістом етанолу.

Із шести зразків сечі коат у п'ятьох знайшлися метаболіти етанолу. При цьому у трьох із них рівень метаболіту етил глюкуроніду перевищував допустиме значення для людини в 500 нанограмів на мілілітр (у однієї мавпи показник сягнув 592, у другої — 752, у третьої — 784 нанограми на мілілітр).

Із цих результатів вчені роблять висновок про те, що плодоїдні мавпи природно споживають етанол разом із фруктами, підтримуючи його рівень в організмі на відносно низькому рівні. Досліджень того, як алкоголь впливає на фізіологію або поведінку цих приматів немає, тому невідомо, які наслідки такого споживання мають коати. Це ще одна причина для проведення додаткових вивчень, окрім того, що це перша подібна робота і проведена на невеликій кількості тварин.