Дитячі пластикові пляшки вивільнили мільйони мікропластикових частинок

Ірландські вчені з’ясували, що під час приготування дитячої суміші у поліпропіленових пляшках до дитячого харчування вивільняється до 16 мільйонів мікропластикових частинок на літр. Кількість мікропластику виявилася залежною від температури води для приготування та інтенсивності струшування суміші в пляшці, йдеться у статті науковців, яка вийшла в журналі Nature Food.

Що таке мікропластик?

Менші за п’ять міліметрів пластикові частинки, які називають мікропластиком, можна зустріти майже у всіх куточках планети. Але вчені все ще недостатньо знають про те, як вироби, якими ми користуємося щодня, вивільняють ці частинки. Попередні дослідження показали, що ми можемо з’їдати до 52 тисяч пластикових частинок на рік із їжею та водою, які споживаємо. Значна частина їх вивільняється із пластикового посуду, що часто виробляється із поліпорпілену. З нього ж зроблені до 69 відсотків пляшок для годування немовлят, представлених на ринку. Тому дослідників із Триніті Коледжу в Ірландії зацікавило, скільки пластикових мікрочасточок може потрапляти до організму немовлят під час годування їх власноруч приготованими молочними сумішами.

Як вони це досліджували?

Вчені виміряли кількість мікропластику, що виділяється з пластикової пляшки до дитячої суміші під час звичайного приготування. Для цього вони спочатку очистили та простерилізували нові поліпропіленові пляшки для годування немовлят, і дали їм висохнути. Потім, згідно з рекомендаціями ВООЗ по приготуванню дитячої молочної суміші, вчені налили в пляшки чистої води з температурою 70 градусів Цельсія. Далі дослідники помістили пляшки у механічний пристрій для струшування, щоб зімітувати процес ручного замішування суміші. Останнім кроком була фільтрація води та обстеження її під мікроскопом.

Що побачили вчені під мікроскопом?

У воді, яка в дослідах відігравала роль дитячого харчування, дослідники помітили величезну кількість мікропластику. Число дорівнювало від одного до шістнадцяти мільйонів частинок на літр, але в середньому від пляшки відділилося чотири мільйони мікропластикових частинок на літр води. У наступному досліді вчені провели такий дослід вже із додаванням дитячої суміші до води, але результати були такими ж. Кількість виділеного мікропластику, як виявилося, сильно залежить від струшування та температури води для приготування харчування - зі зростанням останньої збільшується виділення пластикових часточок.

Наскільки це небезпечно?

Поки що вченим невідомо, чи чинить мікропластик всередині організму якийсь негативний вплив на здоров’я людей, і наразі немає визначених норм щодо максимальної кількості споживання пластикових частин на добу. ВООЗ рекомендує стерилізувати дитячі пляшки та використовувати гарячу воду для приготування молочних сумішей, щоб знищити потенційні патогенні бактерії, тож необхідно тверезо зважувати ризики від можливого потрапляння до організму немовлят мікропластику та хвороботворних бактерій. Утім вчені пропонують батькам, які тривожаться через пластик у суміші, зменшити інтенсивність струшування та мінімізуючи вплив нагрівання на пляшки. Або ж можна готувати дитяче харчування у не пластиковій посудині, а потім переливати його охолодженим у стерилізовану пластикову пляшку.

Шкідливий для природи мікропластик виділяється не тільки з тар для харчових продуктів. Одним із найвагоміших його джерел є наш звичайний синтетичний одяг. Нещодавно вчені продемонстрували, що прання такого одягу забруднило довкілля 5 мільйонами тонн пластикових мікроволокон.