Палеонтологія

Давні рослини з «вегетаційних Помпей» визнали родичами насінних

Вчені проаналізували винятково збережені викопні дерева ряду негератієві з вулканічного попелу віком 300 мільйонів років та визначили, що вони відносяться до іншої групи, ніж вважалося раніше. Дослідники пов’язали їх з прогімноспермами. У статті в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences вони описали новий вид цих рослин та їхній зовнішній вигляд.

University of Birmingham

Що відомо про негератієві та насінні рослини?

Насінні рослини утворилися у пізньому девонському періоді, близько 365 мільйонів років тому. Насіння забезпечило принципово нову репродуктивну стратегію, яка подолала обмеження спор та сприяла колонізації більш сухих середовищ існування. Вимерлі прогімносперми вважаються предками голонасінних рослин. Ці деревні спороносні рослини представляють проміжну ланку між судинними споровими та насінними рослинами.

Негератієві — загадкові рослини, що існували за часів кам’яновугільного та пермського періоду, від 323 до 252 мільйонів років тому. Хоча їхня морфологія, різноманітність та розподіл добре відомі, систематична спорідненість цієї групи залишалася невстановленою, оскільки деталі анатомії їхніх стовбурів були невідомі. Цей ряд нараховував 20 родів та 50 видів, які знаходили у Північній Америці, Європі та Східній Азії. Ряд намагалися віднести до прогімноспермів, папоротей, хвощевидних або окремого вимерлого класу.

Що аналізували вчені?

Дослідники проаналізували скам'янілості, які походять з так званих китайських «вегетаційних Помпей». Це ділянка у Внутрішній Монголії, вкрита вулканічним попелом завтовшки у 66 сантиметрів. Цей попіл чудово зберігав морфологію та анатомію рослин і датований 298 мільйонами років.

Реконструкція зовнішнього вигляду рослин, P. wuhaia позначена жовтими стрілками. University of Birmingham

Що вони виявили?

Дослідники повідомили про новий знайдений у цій формації вид, який вони назвали Paratingia wuhaia і віднесли до негератієвих. Відкриття базується на 200 екземплярах, 10 з яких мали цілі збережені крони з листям і родючими пагонами, прикріпленими до стовбура. Вид виростав до 160 сантиметрів у довжину і 60 сантиметрів у ширину. Стовбур мав крону, що складалася з трьох частин: прикореневої, з листям, завтовшки у 13 сантиметрів; 23-сантиметрової родючої зони з пагонами; та ще однієї зони із листям завдовжки у 6 сантиметрів. Так як Paratingia wuhaia мав пагони зі спорами обох статей (великі та менші за розмірами), а також деревину, характерну для голонасінних, його й усіх негератієвих віднесли до прогімноспермів. Крім того, раніше вважалося, що прогімносперми поступово зникали, перш ніж остаточно загинути у кам’яновугільному періоді. Але нове дослідження показує, що вони, навпаки, урізноманітнилися та розвинули складні морфології, перш ніж зникнути під час пермсько-тріасового вимирання 251 мільйонів років назад.

Деталі P. wuhaia. Jun Wang et al.