Астрономія

Далека галактика виявилася схожою на Чумацький Шлях

Далека галактика SPT0418-47, що сформувалася лише через 1,4 мільйони років після Великого вибуху, виявилася схожою на Чумацький Шлях. Раніше вважалося, що у такому ранньому Всесвіті галактики мають бути набагато менш впорядкованими. Про це йдеться у статті в журналі Nature.

Яким був ранній Всесвіт?

Ранній Всесвіт характеризується екстремальними умовами. Хоча вчені досі не до кінця розуміють процеси утворення галактик, вважається, що перші з них були нестабільними та хаотичними, не схожими на сучасні. Усе через складні астрофізичні процеси, що тоді відбувалися: злиття галактик, вибухи наднових, радіаційний тиск, рух газу.

Чому галактика SPT0418-47 особлива?

За допомогою телескопу ALMA вчені побачили галактику SPT0418-47 такою, якою вона була 12 мільярдів років тому. На той час Всесвіт існував усього 1,4 мільярдів років. Роздивитися структуру SPT0418-47 з далекої відстані було непросто через ефект гравітаційного лінзування. Велика кількість матерії, що знаходиться між галактикою та спостерігачем, викривила світло від SPT0418-47 так, що вона стала виглядати як кільце. Команді довелося відтворити її справжню форму за допомогою комп’ютерного моделювання.

Виявилося, що у SPT0418-47 є диск та балдж — внутрішня товста частина. Хоча у галактики, скоріше за все, немає спіральних рукавів, її диск обертається навколо центру. Усе це робить її схожею на Чумацький Шлях, проте, за прогнозами вчених, подальша еволюція наблизить її до еліптичних галактик, а не спіральних.

Дослідники вважають, що відкриття впорядкованої структури у ранньому Всесвіті змусить передивитися знання про еволюцію галактик.