Медицина

CRISPR використали для утворення бежевого жиру в мишей

Американські вчені використали технологію геномного редагування CRISPR, щоб створити людські клітини бежевої жирової тканини, які трансплантували мишам. Завдяки цьому тварини стали набирати менше ваги навіть перебуваючи на висококалорійній дієті та не мали проблем з вуглеводним обміном, на відміну від мишей контрольної групи. Дослідження оприлюднене на сервері препринтів bioRxiv і ще не рецензоване.

Які жири є в організмі?

У нашому організмі присутні різні типи жирових клітин і, відповідно, жиру. Найпоширенішим є білий жир, чия основна функція - запасати енергію. Саме він відкладається на боках після зайвого тортика і його так важко позбутися навіть фізичними навантаженнями. Надмірна його кількість пов’язана із численними захворюваннями, особливо з діабетом. Інший тип жиру є рідкісним у тілі, він зветься бурим, а його головним завданням є, навпаки, спалювати глюкозу при охолодженні, щоб виробляти тепло та підтримувати сталу температуру. Крім цих двох виділяють ще бежевий жир - це клітини білої жирової тканини, які мають властивості бурого жиру, тож він є чимось середнім між двома іншими. Бурий та бежевий жири називають корисними, тож вчені шукають шляхи, що дозволили б перетворювати на них білий. Науковці з Університету Массачусетської медичної школи запевняють, що зробили це завдяки використанню технології редагування геному CRISPR.

Що конкретно зробили вчені?

Під час попередніх дослідів на мишах ці науковці дійшли висновку, що трансплантація бежевого жиру допомагає тваринам на шкідливій дієті регулювати вагу та рівень цукру в крові. А інші вчені з’ясували, що можна перетворити білий жир на бежевий, якщо вимкнути роботу гена NRIP1. А цього разу дві групи вчених провели дослідження вже з людськими жировими клітинами. Вони використали технологію редагування геному CRISPR, щоб вимкнути ген NRIP1 у жирових клітинах-попередниках, які завдяки цьому перетворяться на бежеві клітини. На цьому дослідники не зупинилися та імплантували модифіковані клітини лабораторним мишам.

Що стало з мишами?

Піддослідні миші перебували на сильно калорійній дієті з високим вмістом жирів, що, зрозуміло, призводить тварин до ожиріння та проблем з метаболізмом, зокрема, з вуглеводним обміном. Однак ті з них, яким трансплантували людський бежевий жир, набирали вдвічі менше ваги, ніж ті, кому перенесли немодифіковані людські жирові клітини. Навіть більше, у них не з’явилося порушень регуляції рівня глюкози у крові, на відміну від піддослідних іншої групи, у яких виникла гіперглікемія.

Автори кажуть, що всього один грам модифікованого жиру забезпечує достатню кількість клітин-попередників для лікування ожиріння та пов’язаних з ним станів. Але перед проведенням дослідів на людях, вчені планують дослідити ефективність методу на приматах.

гіперглікемія
Підвищений рівень глюкози у крові.