Медицина

CRISPR використали для створення вакцини проти шкірного лейшманіозу

Дослідники використали технологію редагування генів CRISPR, щоб створити вакцину проти шкірного лейшманіозу - хвороби, яка викликається паразитами Leishmania major. Її ефективність вже підтвердили у дослідах на тваринах, пишуть автори у журналі Nature Communications. Вчені сподіваються, що вакцина може зробити щеплення від хвороби більш комфортним та доступним для бідних країн.

Проти чого створили щеплення?

Щороку близько двох мільйонів людей страждають від шкірного захворювання лейшманіозу. Воно викликається паразитичним найпростішим Leishmania major. Люди століттями борються із ним, і в деяких народів існує практика проведення примітивного щеплення, щоб запобігти хворобі. Воно передбачає безпосереднє зараження шкіри живими паразитами, через що на ній виникає невелика інфекція, яку імунна система може успішно побороти та забезпечити довічний імунітет до збудника. Однак загоювання рани відбувається протягом кількох місяців, іноді навіть до року, тож у сучасному світі таке щеплення практикується рідко. Зараз науковці вирішили поєднати давній спосіб профілактики із новітніми технологіями, щоб запропонувати кращий засіб боротьби зі шкірним лейшманіозом.

Що пропонують дослідники?

Вони пропонують зробити справжні вакцини із ослабленими збудниками. Для цього вчені використали технологію редагування генів CRISPR, щоб змінити геном Leishmania major. Вони видалили з нього два гени і в результаті будник перестав продукувати білок центрин. Через це паразит все ще міг проникати у клітини хазяїна та розмножуватися, але дуже повільно, що не дає йому змогу викликати інфекцію і призводить до загибелі. Попри це, паразити зберігаються в організмі вісім-дев’ять місяців, і це достатньо для утворення стійкого імунітету.

Вакцину вже випробували?

Перші дослідження вже проведені на тваринних моделях. Результати показують, що редаговані паразити не викликають захворювань у кровосисних комах, які є переносниками лейшманіозу, так само як і в мишей. Важливо, що у більшості піддослідних тварин відредаговані паразити призвели до формування повноцінного імунітету, навіть у тих, чия імунна система була пригніченою.

Протягом наступних двох років вчені прагнуть провести випробування вакцини на людях. Вони планують, що вартість однієї дози буде меншою за п’ять доларів, щоб вона була доступною і для бідних тропічних країн.