Астрономія

Чорна діра підігріла газ у скупченні галактик Фенікса

Радіоастрономи виявили, що чорна діра в центральній галактиці скупчення Фенікса випускає струмені гарячого газу. Це важливий результат для розуміння коеволюції галактик, газу та чорних дір у галактичних кластерах. Відповідна стаття доступна у журналі Publications of the Astronomical Society of Japan.

Чим особливе скупчення галактик Фенікса?

Скупчення галактик Фенікса розташоване у сузір’ї Фенікса на відстані 5,9 мільярдів світлових років від Землі. Воно дуже масивне: його маса у 2,5 квадрильйони разів більша за сонячну. Центральна галактика скупчення демонструє безпрецедентне

зореутворення, через що її маса щороку збільшується на 800 сонячних мас.

Також вчені припускають, що у цій галактиці міститься надмасивна чорні діра, яка роздирає матерію навкруги. Маса цієї діри щороку збільшується на 60 сонячних мас. При цьому скупчення Фенікса демонструє ознаки щільного охолодженого газу. Зазвичай розріджений газ між галактиками у скупченнях не охолоджується, адже цьому заважають струмені речовини, які випускає надмасивна чорна діра в центральній галактиці.

Що знайшли вчені?

Група астрономів використовувала австралійський радіотелескоп ATCA для пошуку гарячих струменів від чорної діри у скупченні галактик Фенікса. Вони виявили відповідні структури, що простягаються з протилежних сторін центральної галактики. Порівняння із спостереженнями даного регіону за допомогою рентгенівської обсерваторії Чандра показало, що ці структури відповідають порожнинам менш щільного газу. Отже, вони являють собою пару направлених у протилежні боки струменів, що випускаються надмасивною чорною дірою в центральній галактиці. Таким чином, вчені знайшли перший приклад, коли охолодження газу всередині галактичного скупчення та випущені чорними дірами струмені співіснують у віддаленому Всесвіті.

Ці результати важливі для розуміння еволюції таких структур. Інші деталі взаємодії галактик та струменів чорних дір можуть бути з’ясовані за допомогою спостережень з більш високою роздільною здатністю.