Біологія

Чисельність птахів на Землі оцінили в близько 50 мільярдів

Австралійські біологи підрахували чисельність 92 відсотків видів птахів, які населяють нашу планету. Результати вказують, що на Землі наразі існує у середньому 50 мільярдів неодомашнених птахів. При цьому більшість із них є вкрай рідкісними, і лише чотири види мають чисельність більшу за мільярд особин. Дослідження опублікували у журналі Proceedings of the National Academy of Science.

Steve Adams / Unsplash

Для чого це вивчали?

Чисельність тварин важливо знати, щоб якісно проводити дослідження в сферах еволюції, екології та охорони довкілля. Але підрахунок чисельності займає багато часу та ресурсів, навіть коли мова йде про вивчення всього одного виду, не кажучи вже про встановлення глобальної популяції кількох або навіть усіх видів окремої групи. Через це на сьогодні чисельність добре вивчена лише для невеликої кількості видів. Зокрема, причиною є нестача методів, які дозволяли б швидко вирахувати кількість особин виду в глобальному масштабі. Тому вчені з Нового Південного Уельсу випробували розроблений ними спосіб визначення чисельності великої кількості видів тварин одночасно. Науковці кажуть, що їм вдалося в одному дослідженні вирахувати чисельність 92 відсотків видів диких птахів на Землі.

Як вони це зробили?

Дослідники звернулися за допомогою до цивільної науки, коли проводити дослідження допомагають непрофесійні науковці. Вони взяли за основу інформацію із масштабної бази даних спостереження за птахами eBird. Це сервіс, де любителі природи можуть вносити дані про місце та час спостереження будь-яких видів птахів, чим допомагають досліджувати орнітофауну окремих локацій. Наразі eBird є однією з найповніших баз даних, у яку вносяться щорічно понад 100 мільйонів спостережень птахів.

На основі цих даних дослідники створили алгоритм, який і визначав глобальну чисельність майже всіх видів птахів. Для більшої точності, науковці перевірили результати за даними чисельності про 724 добре вивчених види із надійних експертних джерел.

Скільки на нашій планеті птахів?

Вчені змогли вирахувати чисельність 9 700 видів птахів, що складають близько 92 відсотків від усього видового різноманіття птахів на Землі. Решта 8 відсотків, на думку вчених, мають настільки малу чисельність, що не врахування їх не сильно змінило результат.

Загалом дослідження показало, що нашу планету зараз населяє у середньому 50 мільярдів птахів: по шість на кожну людину. При цьому лише четверо видів увійшли у список із чисельністю, що перевершує один мільярд: горобець хатній (Passer domesticus), шпак звичайний (Sturnus vulgaris), мартин делаверський (Larus delawarensis) та ластівка сільська (Hirundo rustica). Між тим, більшість видів птахів є надзвичайно рідкісними — чисельність 1 180 видів, тобто приблизно кожного десятого, складається менш ніж із п'яти тисяч особин.

Автори зазначають, що їхні результати наразі пропонують найбільш точні показники глобальної чисельності птахів, проте дослідження має свої обмеження. Приміром, у базі даних eBird суттєво менше інформації про тропічні види птахів, у порівнянні з видами помірних широт. Так, червонодзьобі ткачі (Quelea quelea) вважаються одними із найчисельніших диких птахів, але зараз результати дослідження вказують, що їх всього 95 мільйонів. Натомість в попередньому аналізі білодзьобого дятла (Campephilus principalis) нарахували аж 500 особин, тоді як вид вважається вимерлим уже декілька десятиліть. У будь-якому разі ця наукова робота може стати основою для більш точних підрахунків чисельності птахів у майбутньому.