Червоне світло збільшило статеву активність нічних метеликів

Китайські ентомологи з'ясували, що червоне світло може стимулювати розмноження принаймні у деяких нічних метеликів. Досліди з Conogethes punctiferalis показують, що під впливом червоного світла у нічні години ці комахи спаровувалися суттєво частіше та відкладали більше яєць. Дослідження описане в журналі Frontiers in Genetics.

Shutterstock / Matee Nuserm

Як світло впливає на комах?

Світло — важливий чинник для різноманітних форм життя на Землі. Воно є критичним для виживання рослин, але чимало тварин також підлаштовують свою поведінку відповідно до особливостей освітлення. Приміром, багато комах орієнтуються на світло під час пошуку партнера для спаровування та відкладання яєць. Однак різне світло та його тривалість можуть мати різний вплив. До прикладу, у метелика ріпакового білана (Pieris rapae) підвищується статева активність, якщо його тримати у середовищі з великою кількістю ультрафіолетового світла. А ось про розмноження нічних метеликів під дією різного світла відомо суттєво менше. Тож біологи з Південно-західного університету Чунціну вирішили заповнити прогалини.

Яким було їхнє дослідження?

Початково науковці взагалі проводили звичайне дослідження поведінки нічних метеликів, що є шкідниками фруктових садів та плантацій прянощів в Азії та Австралії. У лабораторних умовах дослідники тримали колонію молі Conogethes punctiferalis. Для них намагалися відтворити природні умови, тому забезпечили зміну світлового дня, вмикаючи світло на 15 годин, а потім вимикаючи на дев'ять.

Іноді вченим доводилося працювати з комахами у години, коли в них наставала «ніч». Щоб не порушувати режиму освітлення, на цей час вони вмикали тьмяне червоне світло, яке, як вважали, непомітне для них. Але, на подив учених, метелики все ж помітили та зреагували на зміну освітлення.

Що стало з метеликами?

Вчені звернули увагу, що при вмиканні червоного світла метелики відкладають більше яєць. Щоб розібратися з причинами, вони розділили комах у чотири окремі клітки по 30 самців та самок у кожній. Три з них були освітлені слабким червоним, синім або білим кольором, а четверта взагалі перебувала в темноті. Так з'ясувалося, що комахи у червоній клітці спаровувалися суттєво частіше та відкладали більше яєць, ніж їхні сородичі в інших клітках.

Вивчення антен самців, які виросли при режимі освітлення 15 годин денного світла й 9 годин тьмяного червоного, вказало на причини цього. Нюхові рецептори цих комах містили більше білків, здатних зв'язуватися з одорантами, ніж в інших метеликів. Це зробило їх набагато чутливішими до статевих феромонів самок. Ймовірно, хвилі червоного світла, проникнувши через тканини метеликів, простимулювали активність клітин нюхових рецепторів, припускають автори.