Частинки викидів викопного палива призвели до 8,7 мільйонів смертей у 2018 році

Дослідники проаналізували кількість смертей серед дітей та дорослих внаслідок впливу частинок PM2.5, що викидаються при згоранні викопного палива. Виявилося, що у 2012 році ця цифра становила 10,2 мільйонів, проте у 2018 — 8,7 мільйонів завдяки зменшенню викидів у Китаї. Стаття про це доступна у журналі Environmental Research.

carboncopy

Що таке PM2.5?

Спалювання викопного палива, особливо вугілля, бензину та дизельного пального, є основним джерелом дрібнодисперсних твердих частинок PM2.5, що переносяться у повітрі. Їхній розмір становить менше 2,5 мікрон. Завдяки цьому вони можуть проникати в легені та кровотік і через хронічний вплив призводити до таких проблем зі здоров’ям, як астма, рак легенів, ішемічна хвороба серця та інсульт. Ці частинки щорічно призводять до великої кількості смертей та захворювань, проте попередні оцінки ризиків враховували загальний вміст частинок, наприклад, у тому числі й від пилу та пожеж, та базувалися на обмежених даних. Натомість тепер британські дослідники вирішили дослідити, яку кількість смертей щорічно спричиняють частинки саме від використання викопного палива.

Як дослідники вивчали їхній вплив?

Вчені звернулися до попередніх оцінок забруднення PM2.5, які використовували супутникові та наземні спостереження для розрахунку концентрацій цих частинок у світі. Щоб розрізнити ті з них, що походять від викопного палива, дослідники використали вдосконалену модель хімії атмосфери GEOS-Chem. Потім команда застосувала симуляцію від NASA, щоб дізнатися концентрації частинок в різних місцевостях. Враховуючи ці дані, а також зв’язок між тривалим впливом цих частинок та смертністю, дослідники змогли оцінити, яка кількість передчасних смертей спричиняється PM2.5.

Про що дізналися вчені?

Дослідники виявили набагато вищий за попередні оцінки рівень смертності в результаті тривалого впливу викидів викопного палива. Виявилося, що загальний обсяг таких смертей щорічно становить 10,2 мільйонів. Найбільший вплив спостерігається у регіонах із значним викидом PM2.5, зокрема в Китаї (3,9 мільйонів), Індії (2,5 мільйонів) та частинах США, Європи, Південно-Східної Азії. Втім, через скорочення викидів у Китаї з 2012 по 2018 рік на 43,7% ця цифра тут знизилася до 2,4 мільйонів смертей. Таким чином, у 2018 загальносвітова кількість смертей склала 8,7 мільйонів. Вчені також вирахували щорічну смертність серед дітей віком до 4 років внаслідок респіраторних інфекцій нижніх дихальних шляхів для регіонів, з яких змогли отримати надійні дані. Так, ці цифри складають 876 для Північної Америки, 747 у Південній Америці та 605 у Європі.

Так як спалення викопного палива можна контролювати легше, ніж інші джерела PM2.5, вчені вважають це гарним приводом для політиків продовжувати перехід до альтернативних джерел енергії.