Астрономія

Частина екзопланет може бути придатною для життя більше за Землю

Астрономи дійшли висновку, що існують параметри зоряних систем, які могли б дозволити планетам бути більш придатними для життя, ніж Земля. Дослідники створили короткий список з 24 найкращих кандидатів у «надпридатні для життя» («superhabitable») планети серед більше 4000 екзопланет, відомих сьогодні. Такі об’єкти можуть заслуговувати на вищий пріоритет для подальших спостережень, вважають автори статті у журналі Astrobiology.

Як інші планети можуть бути більш придатними для життя, ніж Земля?

Земля — ​​єдиний еталон життя у всіх аспектах. З огляду на різноманітність земних організмів та їхню велику біомасу, може здатися дивним запитувати, чи існують екзопланети, які більш придатні для життя. Проте вважати умови на Землі найбільш комфортними для розвитку організмів є проявом антропоцентричності та геоцентричності. Це суперечить принципу Коперника, згідно з яким ані Земля, ані Сонце не займають якесь особливе становище у Всесвіті.

Насправді, умови на нашій планеті досить істотно коливалися протягом геологічних еонів — великих відрізків геологічної історії. Це стосується не лише серйозних ударів астероїдів чи інших катаклізмів, які знищували значні частини біосфери, але також тривалих подій. Наприклад, існує теорія, що Земля кілька разів повністю вкривалася кригою, пригнічуючи біосферу на мільйони років. Великі відмінності в умовах на планеті були також до і після Кисневої катастрофи, що сталася приблизно 2,4 мільярди років тому. Завдяки їй більший вміст кисню відігравав значну роль у розвитку аеробного метаболізму, а також і у виникненні складного життя.

Що робить планету «надпридатною для життя»?

«Надпридатною для життя» можна назвати екзопланету, яка на практиці має більшу біомасу та більше біорізноманіття. Для пошуку таких об’єктів необхідно вивчати властивості зірок та властивості екзопланет. Складне життя матиме більш суворі вимоги до обох властивостей, ніж мікроорганізми.

Орбіта навколо зірки типу G, до яких відноситься і Сонце, вважається найкращим місцем для пошуку планети із організмами. Однак тривалість існування таких зірок становить від 8 до 10 мільярдів років. Карликова зірка типу К була б прохолоднішою і менш масивною, ніж Сонце, але тривалість її життя становила б 70 мільярдів років. Це дало б набагато довший час для появи і розвитку життя.

Іншими факторами є розмір і маса екзопланети. Земля досить велика, щоб бути геологічно активною. Це дозволяє їй мати захисне магнітне поле та утримувати свою атмосферу. Якби теоретична «надпридатна для життя» планета була на 10% більшою, вона мала б більше поверхні для існування організмів. А якщо екзопланета буде у 1,5 рази масивнішою за Землю, її внутрішні шари зберігатимуть більше тепла від радіоактивного розпаду, будуть довше залишатися активними і довше триматимуть атмосферу. Крім того, якби світ був на 5 градусів за Цельсієм теплішим за Землю і мав при цьому більше води, тропічні ліси вкривали б набагато більшу його частину.

Які об’єкти зарахували до «надпридатних для життя» планет?

Дослідники створили список з 24 екзопланет, які є найкращими кандидатами у «надпридатні для життя» планети. Для цього астрономи використали дані, зібрані телескопом «Кеплер». Усі ці об’єкти розташовані на відстані понад 100 світлових років від Сонця. Команда підкреслює, що жодна з 24 вивчених планет не має усіх притаманних «надпридатним для життя» екзопланетам характеристик, але одна з них має чотири ключових фактори.

Такі об’єкти можуть бути фокусом для подальших досліджень.