Біологія

Блокування нейронної активності в гіпоталамусі зіпсувало апетит мишам

Швейцарські науковці виявили, що під час фази швидкого сну відбувається нервова активність у ділянці мозку, яка відповідає за апетит та харчову поведінку. Експеримент дослідників на мишах показав, що одноразове блокування такої активності в мозку мишей спричинило зміни у їхній поведінці харчування на декілька днів. Детальний опис результатів досліду опублікований у статті журналу PNAS.

Фазу швидкого сну ще називають REM-сном (rapid eye movement; в перекладі з англійської - фаза сну швидких рухів очей ) або парадоксальним сном, оскільки мозкова активність у цей час дуже схожа на таку під час бадьорості. І незважаючи на велику кількість досліджень цього явища, кількість питань стосовно нього не перестає збільшуватися.

У попередніх дослідженнях науковці зареєстрували високу нейронну активність під час REM-сну в ділянці мозку, що називається латеральним гіпоталамусом. Він присутній у всіх ссавців і відповідає в них за такі функції, як харчування, компульсивна поведінка та ще за низку фізіологічних процесів. Однак, причини такої активності під час швидкої фази сну залишалися нез’ясованими.

Щоб вияснити, яку функцію виконує нічне збудження нейронів в латеральному гіпоталамусі, у новому дослідженні вчені спробували заблокувати його у мишей та спостерігати за наслідками. Для цього вчені використали метод оптогенетики, який світловими імпульсами дозволяє активувати або пригнічувати активність нейронів. Саме таким чином мишам було заблоковано активність нейронів у латеральній ділянці гіпоталамусу винятково під час фази швидкого сну. Виявилося, що після пробудження піддослідні тварини мали гірший апетит і такий ефект спостерігався ще протягом чотирьох днів після проведення експерименту.

Поки що у вчених немає відповіді на питання, яку саме роль відіграє активація латерального гіпоталамусу під час REM-сну, однак вони припускають, що це може бути певного роду механізмом “скидання сну”. Можливо, в цей час калібрується активність гіпоталамусу, що зазнає коливань під час щоденної активності.

Наступним кроком у своїй роботі науковці вбачають дослідження того, як порушення фази швидкого сну у людей впливають на нашу харчову поведінку і чи можна нею керувати, впливаючи на цей механізм REM-сну.

NAUKA.UA