Біля старого аналогу Сонця відшукали субзіркового компаньйона на довгій орбіті

За допомогою обсерваторії Кека, 20-річного моніторингу із телескопом імені Харлана Джеймса Сміта, а також даних, зібраних апаратами Gaia та Hipparcos, астрономи відшукали і охарактеризували субзіркового компаньйона біля зірки HD 47127. Вік цієї зірки складає 7-10 мільярдів років, а маса дорівнює сонячній. Її компаньйон може бути коричневим карликом, або подвійною системою коричневих карликів. Препринт статті доступний на сайті arXiv.org.

Адаптивне оптичне зображення HD 47127 B. Bowler et al., 2021.

Що відомо про коричневі карлики?

Температури і тиску в ядрах коричневих карликів недостатньо для підтримки стабільного горіння водню, і з часом вони неодмінно охолоджуються та стають темнішими. Швидкість еволюції коричневих карликів переважно визначається їхньою масою, а також історією акреції, металічністю, непрозорістю атмосфери. Коли такі субзіркові об’єкти охолоджуються, вони поступово змінюють спектральні класи L, T та Y. На це впливають різноманітні хімічні та фізичні процеси у їхніх атмосферах, що, у свою чергу, впливає на теплову еволюцію коричневих карликів. Коричневі карлики із динамічно виміряними масами є найціннішими інструментами для перевірки їхніх еволюційних моделей.

Яку систему досліджували астрономи?

Сонцеподібна зірка HD 47127 знаходиться на відстані близько 87 світлових років від Землі. Вона відноситься до спектрального класу G5, її маса приблизно дорівнює масі Сонця, а вік, за різними оцінками, становить від 7 до 10 мільярдів років. Попередні спостереження методом радіальних швидкостей показали, що зірка може мати компаньйона. У новій роботі за допомогою обсерваторії Кека дослідники змогли створити його адаптивне оптичне зображення, він отримав назву HD 47127 B.

Що вдалося дізнатися про HD 47127 B?

Відстань між зіркою та її компаньйоном становить 52 астрономічні одиниці. Він тьмяний, і на основі його абсолютної зоряної величини дослідники припускають, що він належить до пізнього спектрального класу Т. Його ефективна температура становить від 1300 до 2000 Кельвінів. Астрономи вирахували, що його маса має бути більшою, ніж 67,7 мас Юпітера. Але так як HD 47127 B відноситься до спектрального класу Т, його маса повинна бути нижчою межи горіння водню, тобто меншою за 78 мас Юпітера. Максимальна оцінка маси для цього компаньйона складає 103 маси Юпітера, тому науковці вважають, що HD 47127 B також може виявитися подвійною системою коричневих карликів, розташованих так близько один до одного, що на зображенні вони зливаються в один. Можливо також, що біля HD 47127 може бути присутній ще один масивний компаньйон.

астрономічні одиниці.