Більшість слонів у таборах Таїланду продемонстрували стереотипну поведінку

Понад половина слонів у туристичних таборах регіону Таїланду Чіангмай демонструють стереотипну поведінку, йдеться у статті тайських вчених у журналі Applied Animal Behaviour Science. Найчастіше розлад поведінки спостерігається у молодих слонів віком 4-10 років, що може бути пов'язано з травмою відлучення слоненят від матері, припускають науковці.

pixabay

Чому вчені зацікавилися поведінкою слонів і яка поведінка є стереотипною?

У Таїланді широко поширеною туристичною розвагою є експлуатація індійських слонів (Elephas maximus indicus), що часто стає об'єктом критики з боку зоозахисних організацій. Про потребу переглянути умови утримання та догляду за тваринами вказують і дослідження вчених з Чіангмайського університету 2019 року. Тоді, проаналізувавши добробут та фізіологічні показники слонів у різних таборах, науковці дійшли висновку, що власникам тварин треба звернути увагу на своїх тварин. Для покращення складу тіла слонів вони рекомендували зменшити кількість солодких ласощів у їхньому раціоні, обмежити перебування їх на твердих поверхнях, що відбивається на здоров'ї ніг, та уникати використання анкуса, ножів та іншого обладнання для керування тваринами, які можуть залишати важкі поранення на тілі. А для зниження рівня стресу порадили збільшити фізичну активність слонів, забезпечити їм максимально природне середовище та уникати соціальної ізоляції тварин.

Були й інші дослідження стану слонів на туристичних об'єктах, але чого вони не вивчали — це поведінкових особливостей. Відомо, що в утримуваних у неволі тварин нерідко спостерігаються відхилення, як-от стереотипна поведінка. Такою називають здійснення повторюваних рухів, які не мають практичного значення, але можливо, зменшують рівень стресу. Тож у новій роботі таїландські науковці прагнули вивчити, наскільки поширені стереотипи серед слонів у туристичних таборах та які тварини більш схильні до них.

Як досліджували стереотипи слонів?

У час, коли Таїланд не приймав туристів через спалах коронавірусної інфекції, вчені мали хороший шанс поспостерігати за поведінкою слонів у туристичних таборах. Усього вони зібрали інформацію про 283 слонів із 20 таборів у провінції Чіангмай. Серед слонів було 202 самок та 81 самець, вік яких коливався в межах від 3 місяців до 70 років. Тварин залучали до п'яти видів активностей: їзда верхи з сідлом, їзда без сідла, взаємодія з туристами, як-от годівля слонів та прогулянка, виступ дресованих слонів.

За кожним слоном або групою слонів спостерігали протягом 15 хвилин, у процесі дослідники відмічали наявність або відсутність стереотипної поведінки. Додатково 181 махаута попросили заповнити опитувальник, у якому необхідно було зазначити ім'я слона, стать, поточний вік та вік відлучення від матері, а також наявність в історії тварин стереотипної поведінки та її особливості.

Наскільки поширені стереотипи в діях слонів Таїланду?

Згідно зі спостереженнями, стереотипна поведінка наявна у 57 відсотків слонів, тобто у 161 тварини із 283 обстежених. Її відмітили у 54 відсотків самців та у 58 відсотків самок. Опитування показало подібні результати: загалом махаути вказали на наявність стереотипів у 58 відсотків із 181 досліджуваного слона. Серед найчастіших стереотипів були хитання, розгойдування головою, походжання й рухи кінцівками.

Загалом поведінка виявилася найбільш властивою молодим слонам у віці 4-10 років, після чого схильна поступово слабшати. Найменш вразливими виявилися слоненята у віці 0-3 роки, які все ще перебувають з матерями. Із цього автори роблять висновок, що відлучення від матері, яке люди здійснюють після досягнення слоненятами чотирирічного віку, може бути травматичним досвідом. Щоб впоратися зі стресом, тварини можуть розвивати стереотипну поведінку, яка з віком послаблюється у зв'язку з поступовим пристосуванням слонів до стресового середовища.

Вчені зазначають, що у майбутньому однозначно необхідно провести триваліші спостереження, оскільки навіть за короткий 15-хвилинний період вони виявили стереотипну поведінку у більш ніж половини слонів, які складають 32 відсотки від загальної популяції регіону. Водночас вони наголошують, що дослідження проводилося у період, коли туристів у регіоні практично не було. Тоді чимало махаутів покидали табори, і більшість слонів були прив'язаними, що могло посилити прояв стереотипної поведінки, яка в інший час могла бути менш вираженою. У будь-якому разі, автори сподіваються, що їхні результати використають для розроблення вдосконалених рекомендацій щодо утримання й поводження зі слонами.

Нещодавно ми писали про дослідження, яке виявило, що наявність старшого брата або сестри покращує виживаність слонів. Утім, все ж краще, коли це сестра.

анкуса
Інструмент дресувальників та погоничів слонів, до руків'я якого прикріплений гострий гак. Ним завдають точкові удари в районі голови й шиї слона.
махаута