Медицина
Коронавірус

Білки на поверхні SARS-CoV–2 виявилися рухомими

Німецькі вчені розкрили нові особливості будови SARS-CoV–2, завдяки яким вірус проникає в клітину хазяїна. Білкові шипи на поверхні коронавіруса виявилися гнучкими та покритими протеогліканами, завдяки чому він може ефективніше розшукувати рецептори на поверхні клітин та уникати впливу антитіл. Результати дослідження вчених опубліковані в журналі Science.

Уже деякий час відомо, що вірус SARS-CoV–2, який є причиною COVID-19, з’єднується з клітиною хазяїна завдяки наявності на своїй поверхні білків у вигляді шипів. Саме ці білки є основною ціллю при розробленні вакцин проти коронавірусу, тому що вони викликають імунну відповідь у людей. А нещодавно науковці з трьох німецьких дослідницьких центрів заявили, що дізналися нові деталі будови поверхневої структури вірусів.

Що нового дізналися?

Виявляється, що куляста частина шиповидного білка, яка забезпечує проникнення вірусу в клітину, насправді з’єднується із гнучкою ніжкою, а не жорсткою, як вважали раніше. Таку гнучкість ніжці надають три «суглоби», які вчені назвали стегновим, колінним та гомілковостопним. Вчені кажуть, що завдяки їм шипи, ймовірно, рухаються на поверхні вірусу, наче повітряні кульки на мотузці, і так розшукують рецептор на клітині, з яким можуть з’єднатися, та врешті потраплять всередину клітини.

Дослід також показав, що весь шип покритий цукроподібними молекулами — ланцюжками проеогліканів. Вони утворюють своєрідну захисну оболонку, яка не дає антитілам з’єднатися з вірусом та нейтралізувати його.

Дослідники сподіваються, що їхні результати досліджень можуть бути використані при розробленні ефективних вакцин проти SARS-CoV–2.