Медицина

Безсоння та порушення імунітету внаслідок стресу викликала нейронна мережа

Дослідження стенфордських науковців виявило, що за безсоння та дисфункцію імунної системи внаслідок стресу відповідальна одна нейронна мережа в мозкові. Початковим механізмом, який запускає ланцюг реакцій, виступає виділення кортизолу у відповідь на негативні події. Дослідження опублікували в журналі Science Advances.

Передумови

Переживання сильного стресу, як відомо, часто викликає порушення сну, зокрема, безсоння. Також відомо, що стрес може призводити до порушення нормальної роботи імунної системи. Вчені зі Стенфорського університету вирішили дослідити, як ці три речі пов’язані, та виявили причину в мозкові.

Як проходило дослідження?

У дослідах на трансгенних мишах вчені виявили скупчення нейронів у паравентрикулярному ядрі гіпоталамуса - ділянці, яка відповідає за виділення кортизолу внаслідок стресу. Зі свого боку, активність цих клітин мозку стимулює сусідній кластер нейронів у латеральному гіпоталамусі, що викликає певне збудження, пов’язане з безсонням.

За допомогою оптогенетики науковці могли вимикати цю нововідкриту нейронну мережу та цим викликати спокійний сон мишей після стресової події. Або ж навпаки - спеціально активувати відповідні нейрони, та спостерігати за тим, як миші раптово прокидаються від сну. Вчені вказують на чутливість роботи нейромережі, оскільки навіть слабка стимуляція може викликати порушення сну.

Подальші досліди виявили, що стресова стимуляція цього нейронного шляху знижує активність імунної системи. Отже, стрес діє на сон та імунітет, принаймні частково, через вивільнення кортизолу.

Що дає дослідження?

Розуміння того, як стрес спричиняє безсоння та подавлення імунітету, може допомогти в розробці нових методів лікування автоімунних захворювань, наприклад, псоріазу чи запальних захворювань кишечнику. На думку науковців, цього можна досягти шляхом втручання в активність нейронної мережі й без використання медикаментів, які безпосередньо впливають на імунну систему, що може більш довготривалий ефект. А ще завдяки відкриттю вчених з’являється нове поле для досліджень того, як зменшити негативний вплив стресу на наш сон.