Бенну опинився за межами поясу астероїдів 1,75 мільйонів років тому

Астрономи проаналізували розмір та глибину кратерів астероїда Бенну, утворених на його валунах, про що вони пишуть у журналі Nature. Результати показують, що об’єкт динамічно відокремився від головного поясу астероїдів приблизно 1,75 мільйонів років назад.

Що відомо про астероїд Бенну?

Астероїд Бенну є купою щебеню — так в астрономії називають немонолітний об’єкт, що складається з кам'янистих уламків, які тримаються разом завдяки гравітації. Цей вид астероїдів утворюється внаслідок руйнування материнського тіла. Бенну сформувався у головному поясі астероїдів між Марсом та Юпітером впродовж перших 10 мільйонів років існування Сонячної системи, тобто понад 4,5 мільярдів років назад. Завдяки тому, що астероїд поглинає сонячне світло і повторно випромінює цю енергію як тепло, а також внаслідок гравітаційних впливів від інших астрономічних тіл, він наблизився до Землі та зараз знаходиться на відстані приблизно 330 мільйонів кілометрів від нашої планети.

Про що дізналися вчені?

Астрономи вивчили зображення астероїда Бенну, зроблені інструментом PolyCam, який є частиною набору камер апарата OSIRIS-REx. На зображеннях видно кратери діаметром від 0,03 до 5 метрів. Ці кратери знаходяться на валунах діаметром від 0,5 до 50 метрів. Визначення розмірів кратерів дозволило оцінити ударну в’язкість поверхні Бенну. Це величина, що показує здатність матеріалу поглинати механічну енергію під час деформації чи руйнування. Для валунів метрового розміру на астероїді ця величина становить від 0,44 до 1,7 мегапаскалів, що є низьким у порівнянні з наземними твердими матеріалами.

Навколоземне космічне середовище має вищі середні швидкості удару, ніж головний пояс астреоїдів, проте частота потенційно руйнівних ударів тут набагато нижча. Під час перебування Бенну у головному поясі на його поверхні розвивалися утворені зіткненнями валуни. Коли астероїд відокремився від головного поясу, ударне кратерування стало основним механізмом руйнування його поверхні.

Вчені прийшли до висновку, що великі кратери на валунах Бенну були створені під час ударів з енергіями, близькими до межі руйнування тіла, і утворилися під час перебування Бенну у головному поясі астероїдів. І навпаки, малі кратери (діаметром до 50 сантиметрів), які можна спостерігати на плоских валунах, утворилися під час перебування Бенну в навколоземному просторі впродовж останніх 1,75 мільйонів років.

Апарат OSIRIS-REx детально вивчає астероїд. Завдяки зібраним під час цієї місії даним астрономи дізналися, що Бенну містить порожнечу всередині та може зруйнуватися вже через мільйон років. Нещодавно OSIRIS-REx успішно зібрав зразки з поверхні астероїда та склав їх у герметичну капсулу. Матеріал Бенну мають опиниться на Землі у вересні 2023 року.