Біологія

Бджіл натренували віддавати перевагу конкретним рослинам

Медоносних бджіл натренували віддавати перевагу конкретним рослинам, згодовуючи їм корм із запахом бажаної квітки. Це може допомогти збільшити урожаї важливих сільськогосподарських культур, йдеться у статті аргентинських дослідників, опублікованій у журналі Current Biology. Вчені продемонстрували це на прикладі соняшникового поля, урожай з якого після запилення тренованими бджолами суттєво збільшився.

Для чого тренувати бджіл?

Чимало культур рослин потребують запилення комахами, і одними із найважливіших серед них є бджоли. Для цих цілей іноді навіть практикують перевезення бджолиних вуликів від ферм до ферм. Щоправда, після переселення комахам потрібен деякий час, щоб вони призвичаїлися та почали цікавитися новими рослинами. Щоб допомогти бджолам швидше пристосуватися до нових умов, вчені з Університету Буенос-Айреса розробили свій метод.

У чому полягає метод?

У попередніх дослідах науковці з’ясували, що медоносні бджоли запам’ятовують запахи їжі, якою обмінювалися в колоніях. Тож, вони припустили, що можна використати ці спогади аби впливати на поведінку комах. Вчені створили синтетичну ароматичну суміш, яку бджоли асоціювали із запахом соняшнику. Потім вони змішали її з цукровим сиропом та згодували мешканцям вулику.

Як відреагували бджоли?

Через деякий час ці вулики перемістили до соняшникового поля. Всього через годину фуражири колонії почали виконувати танець, яким направляли інших бджіл до соняшників. А ще через кілька годин вже 84 відсотки танців комах спрямовували родичів у цьому напрямку. А ті комахи, яким згодовували лише цукровий сироп, тільки через п’ять годин почали вказувати іншим членам колонії на соняшникове поле.

Крім цього, вчені помістили біля входу до вуликів нешкідливу забарвлену пудру, тож коли бджоли виходили з нього, то помічалися барвником. Обстеження квітів соняшника підтвердило, що годовані запашною сумішшю бджоли справді частіше за інших відвідували ці рослини.

Чому так відбувається?

Цьому сприяє те, що комахи звикають до нового запаху не лише безпосередньо на місці, а вже у вулику. І це має пристосувальне значення для комах. Коли всередині колонії розподіляється якась запашна їжа від успішних фуражирів, то це дає змогу робочим отримати інформацію про варіанти пошуку поживи безпосередньо в гнізді.

Як це вплинуло на урожай?

Вчені підрахували, що урожай насіння з гектара соняшникового поля на 30-60 відсотків збільшився на тих ділянках, які запилювалися тренованими бджолами. Автори вважають, що тренування може стати практичним рішенням для фермерів, щоб збільшити запилювання їхніх культур. Вони наразі розробляють спрощені варіанти ароматів й інших рослин - мигдалю, груші та яблук.

Бджоли не перші комахи, яких натренували віддавати перевагу певним квіткам. Нещодавно метелика бражника тютюнового навчили асоціювати непривабливий запах із бажаною для нього квіткою.