Балдж Чумацького Шляху сформувався під час одного спалаху зореутворення

Астрономи провели масштабне дослідження балджа Чумацького Шляху, яке охоплює ділянку неба розміром у 200 квадратних градусів. Під час дослідження вчені вивчили понад 250 мільйонів зірок в ультрафіолетовому, оптичному та ближньому інфрачервоному діапазоні, що дозволило краще зрозуміти формування та історію галактики. Зокрема, через те, що зірки поблизу центру Чумацького Шляху мають подібний склад, дослідники роблять висновок, що вони утворилися одночасно. Про це вони пишуть у двох статтях (1, 2) в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Що таке балдж?

Одним з компонентів спіральних та лінзоподідних галактик є балдж — потовщення у центрі, в якому знаходяться зірки та кулясті зоряні скупчення. Балдж Чумацького Шляху був предметом інтенсивного спектроскопічного та фотометричного дослідження протягом останніх 15 років. Зірки, що утворюють його, старі. Тим не менш, вони демонструють доволі велику кількість металів. Важкі елементи у світилах мають утворюватися через кілька поколінь зірок, тож вчені вважають, що для формування багатих на метал світил у балджі мали бути особливі умови.

Астрономи дослідили понад 250 мільйонів зірок у балджі Чумацького Шляху в ультрафіолетовому, оптичному та ближньому інфрачервоному світлі за допомогою камери темної енергії DECam. Це дозволило проаналізувати хімічний склад понад 70 тисяч зірок на ділянці неба розміром у 200 квадратних градусів, що в 1000 разів більше за площу повного Місяця.

Очікується, що зірки, які утворюються в різний час, мають різні металічні властивості. Але вчені виявили, що зірки в межах 1000 світлових років від галактичного центру демонструють у середньому однакову кількість важких елементів. Це свідчить про те, що вони утворилися під час одного спалаху зореутворення більше 10 мільярдів років тому, коли центр галактики був заповнений газом. Цей процес міг бути спровокований звичайним нарощуванням матеріалу або катастрофічною подією, як-от злиттям з іншою молодою галактикою.

Щоб перевірити, чи була еволюція Чумацького Шляху подібною до еволюції інших спіральних галактик, астрономи шукатимуть молоді галактики за допомогою майбутнього телескопа імені Джеймса Вебба.