Бактерії та спори грибів прожили п’ять годин у марсіанських умовах

Дослідники помістили спори грибів та бактерії у спеціальний модуль, де зімітували марсіанську атмосферу і тиск, а потім запустили його у стратосферу, щоб отримати необхідний рівень радіації. Після п’яти годин перебування в таких умовах частина мікроорганізмів вижила. Автори статті у журналі Frontiers in Microbiology вважають: це свідчить про те, що пігментовані гриби, які можуть випадково потрапити на Марс із космічними кораблями, будуть стійкими до умов на його поверхні.

Які умови панують на Марсі?

Завдяки півстоліттю досліджень Марса орбітальними місіями та роверами вчені змогли охарактеризувати навколишнє середовище планети. Загалом його можна назвати несприятливим для земного життя. Марсіанська поверхня дуже суха, температура і тиск тут надзвичайно низькі. Більше того, через відсутність атмосфери з високою густиною та слабку магнітосферу, планету бомбардують ультрафіолетові, високоенергетичні сонячні (рентгенівські, гамма-промені тощо) і галактичні космічні промені. У такому екстремальному радіаційному середовищі, з земної точки зору, марсіанська поверхня виявляється непридатною для життя.

Який експеримент провели вчені?

Дослідники скористалися аеростатом, який піднявся до середньої стратосфери (на висоту близько 38 кілометрів). Це середовище найбільше нагадує умови Червоної планети, адже тут одночасно присутній цілий спектр екстремального випромінювання. Частина зразків повністю піддавалася дії цих променів, а частина мала різні ступені захисту. Вчені відібрали чотири типи мікроорганізмів, які помістили у спеціальні модулі під назвою MARSBOx (Microbes in Atmosphere for Radiation, Survival, and Biological Outcomes Experiment). Модулі заповнили сумішшю газів, присутніх у марсіанській атмосфері, під тиском 5–10 мілібар. Для порівняння: атмосферний тиск Землі на рівні моря складає 1013 мілібар.

Диск зі спорами Aspergillus niger. German Aerospace Center (DLR)

Для експерименту обрали два види бактерій-екстремофілів: Salinisphaera shabanensis та Buttiauxella sp. MASE-IM-9; а також спори грибів Aspergillus niger та бактерію Staphylococcus capitis, які є асоційованими з людиною патогенними мікроорганізмами. Раніше ці два види знаходили на Міжнародній космічній станції. Таким чином, вони, ймовірно, можуть потрапити на Марс разом з людьми.

Бактерія S. shabanensis та асоційована зі шкірою людини бактерія S. capitis пережили п'ятигодинний політ аеростата, перебуваючи у захищеному від ультрафіолетового випромінювання середовищі. Вчені припускають, що ці мікроорганізми всередині космічних кораблів, відправлених на Марс, можуть залишатися життєздатними протягом довших періодів часу. Крім того, сильно пігментовані спори гриба A. niger вижили навіть без екранування. Таким чином, дослідники вважають, що вони можуть забруднити Марс, наприклад, через випадкове перенесення на корпусах кораблів. На їхню думку, необхідно вжити заходів для захисту планети.

Модулі з відібраними зразками мікроорганізмів. German Aerospace Center (DLR)

Вченим давно відомо, що деякі види земних організмів можуть виживати за межами нашої планети. Так, бактерія Deinococcus radiodurans прожила цілий рік у відкритому космосі. Крім того, дослідники вивчають можливість життя пристосовуватися саме до марсіанських умов. Нещодавно вони виростили ціанобактерії у фотобіореакторі під низьким тиском і за суміші газів, типових для Марса, а також культивували археїв на марсіанській породі брекчії.