Бактерія вижила після трьох років у космосі

Вчені помістили бактерію Deinococcus radiodurans на алюмінієві пластини ззовні Міжнародної космічної станції та виявили, що вона вижила через три роки перебування у космосі. Верхній шар бактерій, які померли, спрацював як щит, що захистив мікроорганізми від ультрафіолетового випромінювання. Це дослідження говорить на користь панспермії — теорії, згідно з якою життя може переноситися з одного астрономічного тіла на інше завдяки астероїдам. Відповідна стаття доступна у журналі Frontiers in Microbiology.

Що це за бактерія?

Вчені знаходили наземних мікробів у зразках повітря, зібраних у тропосфері та стратосфері. Ці мікроорганізми повинні бути захищені від ультрафіолетового випромінювання, щоб вижити у такому середовищі. Для цього вони можуть створювати захисне екранування або мати відповідні молекулярні механізми для боротьби з пошкодженнями. Деякі мікроби, виділені на великій висоті, мають тенденцію утворювати скупчення. Так, колонії бактерії Deinococcus можуть легко виростати більше одного міліметра у діаметрі. Окрім того, Deinococcus radiodurans мають здатність відновлювати свою ДНК при пошкодженні. Очікувалося, що це дасть змогу виживати таким мікроорганізмам на низькій навколоземній орбіті впродовж року.

Як проходив експеримент?

Астрономи вирішили перевірити, як довго бактерія Deinococcus radiodurans зможе існувати у космосі. Для цього вони відправили колонії цієї бактерії різної товщини на Міжнародну космічну станцію. Мікробів розмістили на алюмінієвих пластинах, які закріпили із зовнішнього боку станції, і тримали їх тут протягом трьох років. Вчені брали зразки мікробів щороку та відправляли на Землю для аналізу.

Що вдалося з’ясувати?

Виявилося, що у скупченнях бактерій товщиною щонайменше пів міліметра мікроорганізми змогли вижити — навіть у зразках, які були залишені поза космічною станцією протягом трьох років. Хоча бактерії у зовнішньому шарі колоній були знищені ультрафіолетовим випромінюванням, ці мертві клітини захистили бактерії у глибших шарах. Вцілілі мікроорганізми змогли відновити свою ДНК після пошкодження, і тепер їх можна вирощувати в лабораторії.

Про що це говорить?

Проаналізувавши зразки, астрономи вважають, що групи бактерій товщиною більше 1 міліметра можуть вижити у космосі протягом 8 років. Вчені вважають, що їхнє дослідження є одним з доказів панспермії — теорії, що життя може переноситися між планетами, наприклад, на астероїдах. Щоб підтвердити це, необхідно перевірити, чи зможуть бактерії захищати себе від інших видів випромінювання в космосі.