Астрономія

Астрономи зловили віддзеркалений від апарату на орбіті Місяця сигнал лазера

Вченим вперше вдалося зловити сигнал лазера, віддзеркалений від апарата Lunar Reconnaissance Orbiter на орбіті Місяця. Через велику відстань та малі розміри рефлектора це було непростим завданням. Успіх експерименту допоможе визначитися, чи продовжувати роботу з подібними рефлекторами, залишеними на Місяці ще під час місії Аполлону, вважають автори статті у журналі Earth, Planets and Space.

Що сталося?

Lunar Reconnaissance Orbiter досліджує Місяць з 2009 року. Він знаходиться на відстані близько 385 тисяч кілометрів від Землі. Встановлений на ньому рефлектор має розміри 15 × 18 × 5 сантиметрів. Вчені вже кілька десятків разів намагалися зловити відбитий від нього сигнал лазера, і їм це нарешті вдалося. Обсерваторія Годдарда у США зафіксувала сигнал у видимому спектрі, а французький Université Côte d’Azur виміряв його в інфрачервоному світлі.

Навіщо це вченим?

На Місяці знаходиться п’ять панелей-рефлекторів, які були встановлені під час місії Аполлону. Кожна з них складається зі ста “кутових кубів” — спеціальних дзеркал, що можуть відбивати світло у будь-якому напрямку. П’ятдесят років досліджень за допомогою цих панелей та лазерів допомогли здійснити важливі відкриття. Одне з найбільших — те, що Місяць та Земля віддаляються одне від одного зі швидкістю 3,8 сантиметрів на рік. Але рефлектори втрачають силу та зараз відбивають лише одну десяту частину сигналів. Вчені припускають, що це через осідання місячного пилу на них. Щоб перевірити, чи це дійсно так, їм був потрібен експеримент із Lunar Reconnaissance Orbiter.

Тепер дослідники мають порівняти випущене та відбите світло і створити комп’ютерні моделі, які дозволять визначити причину послаблення місячних рефлекторів.