Астрономія

Астрономи зафіксували новий екстремальний квазар зі змінним станом

Астрономи зафіксували квазар J1258 та виявили, що його яскравість зросла на 4 зоряних величини у період з 1983 по 2015 рік, що було однією з найяскравіших таких подій. Це дозволило ідентифікувати його як екстремальний квазар зі змінним станом. Вирахувана маса пов’язаної з квазаром чорної діри на порядок перевищує маси чорних дір знайдених на сьогодні змінних квазарів. Препринт статті надрукований на сайті arXiv.org.

Чому яскравість квазарів змінюється?

Квазари — одні з найяскравіших астрономічних об’єктів Всесвіту. Це активні ядра галактик, у яких надмасивна чорна діра оточена акреційним диском, що утворився у результаті падіння речовини на неї. Світність квазарів на різних довжинах хвиль змінюється на різних часових проміжках. Зазвичай яскравість збільшується чи зменшується на 0,1 зоряної величини впродовж декількох днів чи місяців. Однак приблизно половина квазарів має змінність більшу, ніж на 1 зоряну величину, що неможливо пояснити звичайними моделями. Останні дослідження виявили, що віддалені квазари демонструють оптичний феномен, так званий «змінний вигляд»: їхні широкі лінії викидів з’являються або зникають, що спостерігалося раніше лише в сейфертівських галактиках. Існує два можливих пояснення такого типу мінливості: матеріал, що тимчасово затуляє центральний регіон об’єкта, або ж зміни швидкості нарощування маси чорної діри.

Що зафіксували астрономи?

Команда астрономів з Кіотського університету Японії знайшла новий квазар J1258, яскравість якого змінилася на 4 зоряні величини з 1983 по 2015 рік. Це одна з найбільших амплітуд змін з найдовшим часовим масштабом для квазарів. Дослідники визначили цей об'єкт як новий квазар зі змінним станом. Спостереження також показують слабкість радіовипромінювання від квазара. Через це астрономи роблять висновок, що мінливість об’єкта не спричинена його джетами. Крім того, потік речовини в середньому інфрачервоному діапазоні змінювався вслід за змінами в оптичному. Це підтверджує припущення, що мынливысть виникла через зміни в акреційному диску.

Астрономи дійшли висновку, що J1258 є одним з найбільш різко змінних об'єктів, виявлених на сьогодні.

Фото в анонсі: NASA, ESA, J. Olmsted (STScI) / flickr