Астрономія

Астрономи зафіксували найсильніше магнітне поле у Всесвіті

Художнє  зображення рентгенівського пульсара. NASA

Художнє зображення рентгенівського пульсара. NASA

Вчені дослідили спалах пульсара GRO J1008-57 за допомогою телескопа Insight-HXMT та вирахували, що магнітне поле на його поверхні досягає значення 1 мільярда Тесла. Це найсильніше поле у Всесвіті, що у десятки мільйонів разів більше значення, яке можна отримати у лабораторіях. Стаття про це опублікована у журналі Astrophysical Journal Letters.

Що таке пульсари?

Нейтронні зірки мають найсильніші магнітні поля у Всесвіті. Коли нейтронна зірка швидко обертається, а її магнітне поле спрямоване під кутом до вісі обертання, її випромінювання формує два потужних промені у різних напрямках, що фіксуються на Землі у вигляді періодичних спалахів. Такі об’єкти називаються пульсарами. Існують також системи, що складаються з нейтронної зірки та звичайної зорі-супутника. Нейтронна зірка витягує речовину з іншої зірки та утворює навколо себе акреційний диск. Якщо магнітне поле сильне, ця речовина спрямовується магнітними лініями на поверхню нейтронної зірки, що призводить до рентгенівського випромінювання. Так формується акрецюючий рентгенівський пульсар. Матеріал, що регулярно падає на його поверхню, викликає періодичні енергетичні спалахи, які можна виявити за допомогою телескопів.

Що зафіксували вчені?

Під час спалаху в серпні 2017 року астрономи спостерігали пульсар GRO J1008-57 за допомогою телескопа Insight-HXMT. Вони визначили характеристику циклотронного резонансного розсіювання, яка виникає, коли рентгенівські фотони розсіюють електрони плазми на поверхні зірки. Ця характеристика була виміряна при енергії 90 кілоелектронвольт, і на основі цього команда розрахувала магнітне поле пульсара. Виявилося, що воно становить близько 1 мільярда Тесла. Це найпотужніше магнітне поле, коли-небудь виявлене у Всесвіті. Для порівняння: найсильніше магнітне поле, створене на сьогоднішній день в лабораторії, становить 1200 Тесла.

Втім, вважається, що інший тип нейтронних зірок, які називаються магнетарами, може мати магнітні поля потужністю до 100 мільярдів Тесла.