Астрономи зафіксували найближче руйнування зірки під впливом чорної діри

Художнє зображення події. M. Kornmesser / ESO

Вчені спостерігали найближчу до Землі подію припливного руйнування AT2019qiz, яка сталася на відстані 215 мільйонів світлових років. Її спричинила чорна діра з масою близько 1 мільйона сонячних мас, що зруйнувала зірку, маса якої приблизно дорівнює масі Сонця. Астрономи змогли відстежити утворення потужного викиду матеріалу зірки під час події, про що вони пишуть у препринті на сайті arXiv.org.

Як чорна діра може руйнувати зірки?

Зірки, розташовані в центрі галактик, можуть опинятися на орбіті, що пересікає припливний радіус центральної надмасивної чорної діри. Тобто, припливні сили чорної діри можуть руйнувати такі світила — цей процес називається спагетіфікацією. Матеріал зруйнованої зірки утворює довгий тонкий потік, що падає на чорну діру. Це формує яскравий спалах енергії, який можуть зафіксувати астрономи. Втім, цей спалах часто затемнюється завісою пилу та уламків, що оточує чорну діру.

Що зафіксували астрономи?

Вчені дослідили найближчу до Землі подію припливного руйнування AT2019qiz, тобто руйнування зірки чорною дірою. Маса чорної діри становить приблизно 1 мільйон сонячних мас, а маса зірки дорівнює масі Сонця. Подія сталася на відстані 215 мільйонів світлових років, у спіральній галактиці в сузір'ї Ерідана. Близьке розташування події дозволило рано її виявити та дослідити в ультрафіолетовому, рентгенівському і оптичному діапазоні задовго до максимального викиду енергії. Завдяки цьому астрономи змогли побачити, як формується завіса пилу та уламків, коли чорна діра створює потужний відтік матеріалу зі швидкістю до 10 000 кілометрів на секунду. Таким чином, астрономи вперше виявили прямий зв’язок між матеріалом, що витікає із зірки, і яскравим спалахом, який випромінює чорна діра.

Дослідження допомагає краще зрозуміти надмасивні чорні діри та те, як поводиться речовина у середовищі з потужною гравітацією навколо них. Команда вважає, що дослідження AT2019qiz можна буде використовувати для інтерпретації майбутніх спостережень за такими подіями.