Астрономія

Астрономи встановили тип блазара із випромінюванням нейтрино

Дослідники вивчили об’єкт TXS 0506+056, випромінювання нейтрино від якого нещодавно зафіксував проєкт IceCube. Це дозволило підтвердити, що він є блазаром, а також належить до так званих радіоквазарів з плоским спектром та стає більш червоним, коли яскравішає. Розуміння типу блазара важливе для визначення механізмів викидів нейтрино, переконані автори статті, препринт якої доступний на сайті arXiv.org.

JPL / Wikimedia Commons

Що таке блазари?

Блазари — це активні ядра галактик, чиї релятивістські джети спрямовані на спостерігача. Через взаємодію з навколишнім середовищем протонів і ядер, прискорених у цих струменях, виникають ланцюгові реакції, що створюють потоки нейтрино високої енергії та космічні промені. Однак існує велика різноманітність блазарів, які часто представляють дуже різне фізичне середовище. Саме тому астрономам важливо визначити тип таких об’єктів, щоб дізнатися більше про механізм викидів нейтрино.

Блазари можна умовно розділити на два типи: BL Lac (або лацертиди) та радіоквазари з плоским спектром (FSRQ). Лацертиди є активними ядрами галактик з низькою світністю, а об’єкти типу FSRQ — з високою, та демонструють сильні емісійні лінії в оптичному спектрі. Тому саме FSRQ, швидше за все, є джерелами високоенергетичного випромінювання нейтрино, хоча пропонуються механізми, при яких лацертиди також можуть виробляти нейтрино з високими енергіями.

TXS 0506 + 056 — це блазар, що нещодавно визначили як джерело потоку нейтрино, який зафіксував проєкт IceCube. Ця обсерваторія розташована глибоко під льодом на антарктичній станції та реєструє нейтрино, які пройшли крізь Землю. Деякі спостереження показують, що TXS 0506 + 056 належить до типу лацертидів, тоді як інші дослідження визначають його як радіоквазар з плоским спектром.

Про шо вони дізналися?

Для того, щоб отримати краще розуміння природи TXS 0506 + 056, команда астрономів провела спектроскопічні спостереження за цим блазаром. Впродовж спостережень об'єкт змінювався, демонструючи зменшення та збільшення потоку випромінювання. За день його світність змінювалася на 0,1 зоряної величини. Порівнюючи нові спостереження з попередніми результатами, дослідники виявили, що TXS 0506 + 056 стає більш червоним, коли яскравішає, а отже, належить до радіоквазарів з плоским спектром.

Дослідження також демонструє, як спектроскопічні спостереження за допомогою малих і середніх телескопів можуть бути корисними при вивченні спектральної мінливості астрофізичних об'єктів, таких як джерела нейтрино.

джети