Астрономи вперше зафіксували можливе радіовипромінювання від екзопланети

Астрономи дослідили три планетні системи за допомогою радіотелескопа LOFAR та зафіксували радіоспалахи у системі Тау Волопаса, які ймовірно походять від екзопланети. Про це вони пишуть у журналі Astronomy & Astrophysics. На основі цих даних дослідники вирахували напруженість магнітного поля екзопланети, але необхідні подальші спостереження за допомогою низькочастотних телескопів, щоб підтвердити, що сигнал дійсно надходить від екзопланети.

Навіщо шукати радіовипромінювання від екзопланет?

Усі планети в Сонячній системі, крім Венери, мають магнітне поле або мали його в минулому. Теоретично, багато екзопланет також мають магнітні поля, тож астрономи шукають методи для їхнього дослідження. Вимірювання магнітного поля позасонячних планет дасть цінну інформацію щодо їхньої внутрішньої структури, динаміки та еволюції атмосфери, а також взаємодії із зіркою. Крім того, магнітне поле дозволить дізнатися більше про причини аномальних розмірів гарячих юпітерів та визначити, чи придатні землеподібні екзопланети для життя. Радіоспостереження вважається одним з найбільш надійних методів пошуку магнітних полів екзопланет, адже дозволяє безпосередньо визначити їхню амплітуду, не спираючись на складні припущення і моделювання, а також є менш сприятливим до помилкових спрацьовувань.

Що досліджували астрономи?

Дослідники проаналізували три планетні системи за допомогою радіотелескопа Low Frequency Array (LOFAR): 55 Рака, Іпсилон Андромеди і Тау Волопаса. За попередніми прогнозами, усі три системи були добрими кандидатами на пошук екзопланетного радіовипромінювання. Вчені використали спеціальний алгоритм для пом'якшення радіочастотних перешкод, який раніше застосовувався для вивчення магнітного поля Юпітера. Команда шукала як поступову зміну радіовипромінювання від екзопланет, так і спалахи радіовипромінювання.

Тау Волопаса. ESO/Digitized Sky Survey 2

У системі Тау Волопаса дослідники виявили поляризований спалах радіовипромінювання. Ця система знаходиться на відстані у 51 світловий рік від Землі та містить гарячий юпітер. Дослідники не можуть виключити зоряні спалахи як джерело викидів, тож необхідні подальші спостереження, щоб підтвердити, що сигнал походиться від екзопланети. Припускаючи, що це дійсно так, астрономи вирахували, що максимальне значення поверхневого магнітного поля цієї екзопланети становить від 5 до 11 гаусів (для Землі це значення становить від 0,25 до 0,65 гаусів). Таким чином, магнітне поле і сила викидів, отримана для цієї системи, відповідає прогнозам щодо екзопланет.

Художнє зображення системи Тау Волопаса та магнітних полів екзопланети. Jack Madden/Cornell University