Астрономія

Астрономи визначили хімічний склад зірок кулястого скупчення з балджу галактики

Дослідники провели спектроскопічні спостереження кулястого скупчення NGC 6553, що знаходиться у балджі галактики та, на відміну від інших таких структур, має високу металічність. Це дозволило визначити основні хімічні елементи, що входять до складу його зірок, і встановити, що вони мають спільне походження із іншими зірками балджу. Препринт статті доступний на сайті arXiv.org.

Кулясте скупчення NGC 6553, сфотографоване «Габблом». NASA, STScI / WikiSky

Що відомо про балдж нашої галактики?

Дослідження Чумацького Шляху та його трьох основних компонентів (балджу, диску та гало) дозволяють дізнатися більше про його формування та еволюцію. Балдж — це центральне потовщення, один із найдавніших компонентів нашої галактики, чий вік становить близько 10 мільярдів років. Таким чином, незважаючи на труднощі спостереження через пил в центрі Чумацького Шляху, проводиться все більше його досліджень. Частиною балджу є кулясті скупчення — великі сферичні групи старих зірок, які несуть інформацію про раннє формування цього компоненту галактики. Довгий час вважалося, що в кулястих скупченнях знаходяться лише зірки, які мають однакову металічність (і вік), але протягом останнього десятиліття дослідження виявили два (або більше) зоряних населення у таких групах. Кулясті скупчення у балджі лишаються менш вивченими, ніж кулясті скупчення у гало.

Що аналізували астрономи?

Дослідники представили хімічний аналіз для кулястого скупчення NGC 6553. Воно розташовується у балджі, в сузір'ї Стрільця на відстані 2,2 кілопарсек від центру галактики (більше 7 тисяч світлових років), а відстань між ним і Сонцем складає 6 кілопарсек (19,5 тисяч світлових років). Його зірки мають високий вміст металів. Вік скупчення становить близько 13 мільярдів років, а маса більша за сонячну в 235 тисяч разів. Для аналізу астрономи обрали 116 зірок скупчення. Отримані результати вони порівняли із іншими кулястими скупченнями та окремими зірками балджу, гало і диску галактики.

Досліджувані зірки скупчення. Montecinos et al.

Аналіз спектрів з високою роздільною здатністю дозволив виявити кількість дев’яти хімічних елементів у зірках скупчення: кисню, натрію, магнію, кремнію, кальцію, титану, хрому, заліза і нікелю. Це дозволило дослідникам вирахувати металічність скупчення, а також виявити варіації у кількості натрію та кисню серед зірок. Виявилося, що за цими параметрами зірки NGC 6553 подібні до інших зірок балджу, що вказує на їхнє спільне походження та еволюцію. Незвичайна орбіта структури вказує на те, що вона сформувалася задовго до того, як балдж прийняв свою остаточну форму.