Астрономи відшукали найбільш енергійний пульсар у Малій Магеллановій Хмарі

За допомогою космічного телескопа XMM-Newton дослідники зафіксували найбільш енергійний у Малій Магеллановій Хмарі пульсар. Він здійснює один оберт за 22 мілісекунди, а йоговік оцінюють у 12 тисяч років. Препринт відповідної статті доступний на сайті arXiv.org.

Мала Маггеланова Хмара. ESA, Hubble / Wikimedia Commons

Що відомо про пульсари у Малій Магеллановій Хмарі?

Велика та Мала Магелланові Хмари — це багаті газом неправильні галактики, що обертаються навколо Чумацького Шляху. Відносно близька відстань до Малої Магелланової Хмари (приблизно 60 кілопарсек, або 195 тисяч світлових років) дають змогу усю популяцію її джерел рентгенівських променів. Близько 40 мільйонів років тому в галактиці відбувся спалах зореутворення. Він створив середовище, у якому може бути велика кількість масивних світил, багато з яких є супутниками у рентгенівських подвійних системах. У 63 із цих систем виявили пульсації — це вказує на присутність нейтронних зірок. Пульсари у цих подвійних системах, як правило, мають вік від 10 мільйонів років і періодиобертання від 1 до 2000 секунд. Однак більш молодша популяція ізольованих нейтронних зірок у цій галактиці вивчена менше, дотепер тут було виявленолише сім таких систем.

Що досліджували астрономи?

Ідеальними місцями для пошуку молодих пульсарів, що живляться за рахунок своєї обертальної енергії, є залишки наднової. Енергійний пульсар у такій туманності створює відтоки релятивістських частинок, які взаємодіють із залишками та навколишнім міжзоряним середовищем. У Малій Магеллановій Хмарі відомо лише дві такі системи. Одну з них, IKT 16, астрономи проаналізували за допомогою телескопа XMM-Newton. Виявилося, що у ній дійсно знаходиться пульсар.

Яким є цей пульсар?

Пульсар PSR J0058–7218 здійснює один оберт навколо своєї осі за 22 мілісекунди. Астрономи також вирахували, наскільки швидко він сповільнюється, що дозволило обчислити швидкість втрати енергії обертання, яка проявлялась би як випромінювання. У результаті вони змогли оцінити його яскравість та дійшли висновку, що він схожий на потужний пульсар Крабоподібної туманності. PSR J0058–7218 не лише перший такий тип пульсара у Малій Магеллановій Хмарі, але й найстаріший серед відомих взагалі. Його вік становить 12 тисяч років.