Астрономія

Астрономи побачили формування зірок біля холодного квазара

Daniel Rutter / NASA

За допомогою обсерваторії SOFIA дослідники вивчили холодний квазар галактики CQ 4479, у якій відбуваються активні процеси зореутворення, про що вони пишуть у журналі Astrophysical Journal. Це дозволило проаналізувати рідкісну фазу розвитку, під час якої співіснують активне ядро галактики та холодний газ, який народжує нові зірки.

Як активні ядра галактик впливають на формування зірок?

Структура галактики є результатом взаємодії між її зірками, газом, пилом та надмасивною чорною дірою, що лежить у її центрі. У наймасивніших галактиках етап формування нових зірок закінчується через механізм зворотного зв'язку, спричинений акрецією, тобто падінням матеріалу на центральну чорну діру. Цей процес запускає фазу активного ядра галактики, яке створює високоенергетичне випромінювання, що розігріває навколишній гах та ефективно припиняє формування нових світил. Але існує перехідний етап у еволюції галактик, який характеризується холодним квазаром. Це рідкісний об’єкт, що випромінює у рентгенівському діапазоні та містить активне ядро галактики та холодний пиловий компонент. Така фаза розвитку є короткочасною, окрім того, подібні об’єкти спостерігаються на великих відстанях, через що визначити характеристики галактики з холодним квазаром складно.

За допомогою даних стратосферної інфрачервоної обсерваторії SOFIA астрономи проаналізували холодний квазар SDSS J014040.71+001758.1, що знаходиться у галактиці CQ 4479. Вона розташована на відстані 5,25 мільярдів світлових років від Землі. Аналіз інфрачервоного випромінювання CQ 4479 дозволив визначити кількість міжзоряного пилу та газу у ній, які задіяні у формуванні зірок. Виявилося, що ця галактика утворює зірки загальною масою у 95 сонячних мас на рік. Маса газу, з якого утворюються світила, складає від 50% до 70% загальної маси речовини галактики.

Таким чином, формування активних ядер галактик не миттєво зупиняє народження зірок у них.